Week 35, 36: Het verschil tussen kul en cult
Sowieso is het een wereld van verschil tussen Japan en de VS. Maar het verschil kan in de films Symbol en Grown ups niet groter zijn. De Recensent vergelijkt de films met Hitoshi Matsumoto en Adam Sandler daarom ook niet, maar legt ze simpelweg naast elkaar en raadt er één met klem af en één met de titel ‘cultfilm van 2010’ aan.
Grown Ups - Denis Dugan
Cast: Adam Sandler, Salma Hayek; Release: 09-09-2010
Als hun basketballcoach van highschool overlijdt, komen vijf ouder geworden teamgenoten elkaar tegen bij de begrafenis. Samen met hun gezinnen maken ze er maar direct een gezellig weekend van; ze huren een huis aan het meer en praten over vroeger, lachen om elkaars bierbuiken en drinken oud zeer weg. Ze maken boswandeling, terwijl hun verwende kinderen enkel vragen om nintendo en burgers. Maar gaandeweg leren ze de omgeving en elkaars gezelschap waarderen. Ze bezoeken een zwemparadijs, waar de vaders niet onder doen voor hun kinderen wat betreft flauwe grappen. Als één van de kids per ongeluk in het water plast (en het water vanwege een chemische toevoeging donkerblauw kleurt), bedenken de vaders zich geen moment – al snel stroomt het zwembad leeg.
Dit is ongeveer het niveau van Grown Ups. Een leermomentje hier (vroeger was niet alles beter), wat kleine hindernisjes daar (echtelijke ruzie in het openbaar) en een moraaltje op het einde (vrienden zijn ook belangrijk). Je vraagt je af waarom deze film gemaakt is. Het antwoord ligt bij producent en hoofdrolspeler Adam Sandler. Hij maakt al jaren financieel succesvolle komedies, dus waarom niet weer een volgende gemaakt? Het antwoord is simpel: omdat ze niet grappig zijn! Dus Sandler: stop ermee!
In de vorige edities van FILM 2010:
34: Dinner for SchmucksSymbol – Hitoshi Matsumoto
Cast: Hitoshi Matsumoto, David Quintero; Release: 2-9-'10
Symbol is zonder twijfel de grootste kanshebber op het predicaat ‘cultfilm van 2010’. De film draaide op het Rotterdamse Filmfestival en scoorde niet bijster hoog in de publiekspoll. Buiten verwachting is er toch een distributeur gevonden die deze Japanse film in de Nederlandse bioscopen brengt. Let wel op de data: de film draait telkens kort in een bioscoop om vervolgens naar een andere stad te verhuizen (zie deze website). Waar andere filmidioten kennis kunnen maken met de absurde, surrealistische humor van Hitoshi Matsumoto.
In feite bestaat deze film uit twee ideeën. Een man (gespeeld door scenarist/regisseur/komiek Matsumoto zelf) wordt wakker in een witte, lege ruimte waarin allerlei verborgen vakjes zitten – die allerlei geheimen prijsgeven. Check hier de trailer om een klein beetje meer beeld te krijgen. Jammer genoeg wordt dit gegeven doorbroken door een tweede, realistische verhaallijn over een bokser die zich opmaakt voor een wedstrijd. Ondanks dat de verhaallijnen bij elkaar komen, is de meerwaarde van het realistische deel nihil. Dit komt voornamelijk omdat het gegeven van de man in de witte ruimte magistraal in eenvoud is en uitbundig, hilarisch, fantastisch en angstaanjagend in zijn uitvoering. Ondanks dat het flauwe boksers-deel mij gestolen kan worden, is Symbol de meest absurde en vindingrijke film van het jaar.