print deze recensie

Chicksinger


Titel: Attagirl
Artiest: Bettie Serveert
Label: Palomine records / [PIAS]
Datum bespreking: 18-10-2004
 
'These days it seems like there’s a lot of girls who sing and some of them are good and some of them are not.'
- Dan Bern in zijn ode Chick Singers

19. Pak op die gitaar
en droom

Bettie Serveert past met gemak in het rijtje Dinosaur Jr., Buffalo Tom, Throwing Muses, The Sundays, The Breeders en Pavement. Als ze nog bestaan, horen deze gitaarbands meer bij de jaren negentig. Heeft, met dit in gedachten, Bettie Serveert nog bestaansrecht anno 2004?

Volgens de persberichten grijpt Bettie Serveert op het nieuwste album Attagirl terug naar de goeie ouwe bandinstrumenten. En dat in tegenstelling tot hun vorige plaat Log 22 waarop veel gebruik werd gemaakt van elektronica. Mij viel het album vooral op door de grote diversiteit aan muzikale invloeden: gitaarliedjes, een Velvet Underground-pastiche, gesofisticeerde vrolijkheid die aan The Cardigans of Moloko doet denken en ja elektronica in de meer experimentele tracks.

De nieuwe Bettie

Attagirl is niet zozeer een terugkeer naar de oude sound, maar deels een perfectionering van de experimenteerdrift van Log 22 en deels een continuering van de bekende Bettie-sound. De opener Dreamaniacs wordt gedragen door keyboardgeluiden. ‘Dreamaniacs don’t aim to please,’ zingt Carol van Dyk, maar de song over de fouten en dromen van het leven bevalt al bij de eerste draaibeurt. De titeltrack Attagirl handelt over het voor je-zelf opkomen: 'Don’t say luck is something like a riddle / You payed for a place in this world: Attagirl!’. Attagirl heeft iets van een latino-dansnummer, door de xylofoon-achtige geluiden op de achtergrond. Deze vrolijkheid wordt benadrukt door de tekst die vol zit met hapsnap klankwoordcombinaties (Judge & Jury, Snips & a snail, Nip & tuck). Ook Greyhound song is een vrolijke kakofonie aan gitaren, aanzwengelende strijkers, koortjes en oerdrumgeluiden. Het wordt een aparte song als Van Dyk laconiek begint te zingen: ‘Well I lost my little brother when I was still wearing braces / but if I could, I’d find another.’ De meest a-typische Bettie Serveert-song is Versace. Wederom veel keyboards, maar nu in combinatie met computergestuurde strijkers en drums. Versace is een atmosferische song over zo’n heldere blauwe dag, dat de zon door de jaloezieën dringt en je gedachten verdooft. Wanneer de melancholie zich opdringt, maar de zorgen weggedroomd kunnen worden.


 

De oude Bettie

Er zit geen strikte scheidslijn tussen het nieuwe Bettie-geluid en het oude, maar die prototypische gitaarliedjes springen er simpelweg tussenuit. Op Don’t touch that dial! buit Bettie Serveert die typische sound heerlijk uit. Goed dat ze niet vergeten zijn dat ze dit soort muziek ook nog in huis hebben. ‘People always kill the things they love, let’s make a sign that says Hands off!’ zingt Carol vrij naar Oscar Wilde in Hands off!, een ouderwets uptempo rockertje. Dat Carol kan zingen, blijkt wel uit zo’n beetje de mooiste ballad uit hun hele oeuvre; You’ve changed klinkt zeer herkenbaar, met de minimalistische Carol-uithalen, maar de schoonheid zit in de combinatie van die dromerige zang en de kale begeleiding. De Bright Eyes-cover Lover I don’t have to love is een originele keus, maar in de lijn van Velvet Underground en Big Star staat de naam van de band Bright Eyes niet eens zo gek. Carol en de mannen zetten de song niet naar hun hand, maar brengen eerder een ode aan het origineel.

Attagirl

Ouderwetse gitaarliedjes en electronika-gebaseerde tracks wisselen elkaar af op Attagirl. Het huidige Bettie Serveert dankt haar bestaansrecht niet enkel aan hun innovatieve kant, maar ook aan hun vermogen tot het maken van klassieke gitaarliedjes. En dat hebben ze met hun nieuwste album wederom bewezen: Attagirl!

Ricco van Nierop Illustratie: Gerard Monster

Chicksingers 2004, in juiste volgorde:
01. The Dresden Dolls - The Dresden Dolls
02. Dayna Kurtz – Beautiful yesterday
03. Joss Stone – The soul sessions
     Joss Stone / Body mind & soul
04. Ani di Franco – Educated guess
05. Alanis Morissette – So-called chaos
06. Ane Brun – Spending time with Morgan
07. Bettie Serveert - Attagirl
08. Sarah Bettens – Go
09. Amy Winehouse – Frank
10. Lorna Hunt – Sentimental bedlam
11. P.J. Harvey – Uh huh her
12. Angie Stone - Stone love
13. Ricky Koole – Who’s Suzy?
14. Norah Jones – Feels like home
15. Jolie Holland – Escondida
16. Powderblue – Powderblue
17. The Riplets – Love special delivery boy
18. Avril Lavigne - Under my skin
19. Zap Mama - Ancestry in progress
20. Tété Alhinho – Voz
21. Ruthie Foster – Runaway soul
22. Ilene Barnes - Time
23. Trijntje Oosterhuis – Strange fruit
24. Fefe Dobson - Fefe Dobson
25. Katie Melua – Call off the search


 
Niets van deze pagina's mag worden overgenomen zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur.
copyright © de Recensent 2000-2004