Film: Leave your hands on my hips (Laisse tes mains sur mes hanches)
Regie: Chantal Lauby
Met: Rossy de Palma, Chantal Lauby, Alain Chabat
Datum bespreking: 19-04-2005

Vanaf de bank beoordeelt de Recensent actuele DVD's. Met de afstandsbediening binnen handbereik om niets te hoeven missen. Of om de bagger snel door te spoelen.

11. Het Grote Balen

Wanneer Het Grote Balen precies begint? Het besef dat je niet meer jong bent, dat het leven aan je voorbij trekt, je aan de kant staat en niet meer meedoet? Als je 30 wordt, of 35, als de eerste kraaienpootjes te zien zijn? Bij de Franse comédienne Chantal Lauby begint het als ze net de veertig is gepasseerd. In Leave your hands on my hips, vernoemd naar het jaren zestig hitje Laisse tes mains sur mes hanches, speelt ze Odile, Parisienne, actrice en alleenstaande moeder. Jarenlang heeft ze het prima gered, maar nu haar dochter heeft aangekondigd te gaan samenwonen met haar vriend, voelt ze zich ineens wel erg zielig.

Hoe oud Odile in de ogen van anderen is, blijkt als ze haar dochter ophaalt in een discotheek. Een leuke jongen lijkt met haar te flirten, maar bij hun eerste afspraakje neemt hij zijn vriendin mee. Het probleem leeft niet alleen bij Odile, ook haar veertigjarige vriendinnen hebben het zwaar: de een houdt het met een narcistische quizpresentator, de ander is zo grotesk dat ze geen man kan vinden. Als remedie tegen de eenzaamheid wordt Odile verliefd op Kader, een veel jongere kermisklant. Hij heeft iets gevaarlijks, wat haar wel trekt. De hormonen vliegen in het rond, maar of het wederzijds is, blijft lang onduidelijk. Komisch is de variatie op de ‘eerste kus’, die je in veel films al van mijlenver ziet aankomen: op de kermis ruziën ze over wie bepaalt wanneer er gekust mag worden, wat tot veel gezoen leidt.

Leave your hands on my hips (Laisse tes mains sur mes hanches)

Vanwege dit soort maffe wendingen (de hoofdpersonen doen zelden wat je van hen verwacht), is deze door Lauby zelf geschreven en geregisseerde film vaak grappig. Een soort kruising tussen Absolutely Faboulous en Sex in the City. Maar dan wel op zijn Frans. Zo tegen het einde krijgt de film een romantisch staartje, waarin hoog- en laagcultuur, kermisklant en artistieke dame, toch een gelukkig huwelijk vormen. Tja... van een aardige komedie keldert het niveau ineens omlaag naar dat van een matige romantische film. Leave your hands on my hips is vooral een film voor vrouwen die zich aan de vooravond van Het Grote Balen bevinden. Zij zullen veel van zichzelf in de film herkennen en bezwijken voor de charme van Kader en Odile’s grootmoedige dochter. Alle anderen kunnen deze dvd beter laten staan.

Irene Start

De dvd-stapel naast de bank:
- Frank Oz / Stepford wives