Een jaar is slechts een kunstmatige bedachte tijdspanne tussen twee punten in de tijd. Films zijn slechts snel achter elkaar afgespeelde afbeeldingen. Een filmjaaroverzicht is dus dubbele fictie, fantasie op fantasie. Relatieve nonsens dus. Maar o, zo leuk. We vroegen zes filmadepten naar hun favorieten van het jaar en legden ze vragen voor over filmjaar 2014. Een jaar waarin de films onder je huid kropen.
Verzamelde recensenten van dienst:
JB: Joost Baars
dichter, essayist, producer (Halverwege Chapbooks), schrijft over film voor deRecensent
SDS: Sven De Schutter
filmrecensent en hoofdredacteur van Vlaamse filmtijdschrift KUTsite
JH: John Hermse
journalist, hoofdredacteur bij recensieweb en art-house-twitteraar (twitter)
GK:
Gawie Keyser
filmjournalist (De Groene Amsterdammer, Omroep Human, Gawie Weet Raad.
Verzorgt komend jaar de Masterclass Film & Leven.
GvH: George van Hal
wetenschapsjournalist en recensent (New Scientist, Scinetific, deRecensent). In 2015 verschijnt bij Atlas/Contact zijn eerste boek, Robots, aliens en popcorn.
RvN: Ricco van Nierop
korte-verhalenschrijver, radiomaker, journalist, recensent/redacteur (deRecensent)
JB:
Boyhood
. Het is zeker geen slechte film, een behoorlijk goede zelfs, maar het is volgens mij geen klassieker. En Whiplash is een draak.
SDS:
Bad Neighbours
liet me wel eens gniffelen, maar zal deze komedie dit decennium definiëren? Laat ons alsjeblieft hopen op wat meer niveau. Ook de aantrekkingskracht van de
alternatieve Shakespeareverfilming Much ado About Nothing is me volledig
ontgaan. Guardians of the Galaxy was amusant, maar erg vernieuwend was dit
plotloze cgi-gedoe nu ook weer niet.
JH:
The Wolf of Wall Street
speelde klaar wat maar weinig andere films lukte: mij voortijdig de zaal uit jagen. Toen zich met een storm op zee de zoveelste overbodige standaardscène
dreigde aan te dienen, wist ik zeker dat het niveau van het eerste uur niet meer gehaald zou worden. En dat eerste uur was hoogstens onderhoudend, meer ook
niet. Daarmee werd deze film het sprekendste voorbeeld van de kaskraker you'd love to hate van 2014 (net voor 12 Years a slave).
GK: Ook dit jaar ben ik er in geslaagd weinig tot geen slechte films te zien. Er is niets zo geestdodend als het zien van een slechte film. Een slechte film
verpest niet alleen je humeur, een slechte film verpest het hele leven. In de meeste films die ik zie zit er wel iets in dat mij raakt, iets dat inzicht
brengt of inspireert. Meestal vind ik alleen al de daad van het kijken naar een film de moeite waard. En als een film toch ‘slecht’ is, dan heb ik er
weinig over te vertellen. Ik heb nooit goed begrepen wat nu precies het punt is van het schrijven over en ‘analyseren’ van een slechte film. Bewijs je de
kijker/lezer daarmee een dienst? Ik weet het niet. Ik denk dat mensen ertoe in staat zijn zelf te beslissen of een film goed of slecht is. Voor hen, dan.
Alle Transformers-films zijn mensonterend slecht. Maar probeer dat maar aan een kind uit te leggen wier kamer volgepropt is met poppen van Optimus
Prime en de anderen. De obsessie van het kind is belangrijker dan de vraag of de film ‘goed’ is. Wat ik als mijn taak als filmcriticus zie heeft meer te
maken met het speuren naar betekenissen. En betekenissen zitten ook in ‘slechte’ films. Al met al heb ik een groot probleem met het idee van ‘recenseren’.
Films inspireren mensen in meerdere of mindere mate, that’s all.
Maar dan toch: Richard Linklaters Boyhood komen op de meeste toplijsten voor. Het werk zal straks ook wel alle grote prijzen winnen. Ik vond hem
prachtig, maar vroeg me af of ik hem in de toekomst meerdere keren zou willen zien, zoals je pak’m beet een Hitchcock keer op keer kunt bekijken, waarbij
je iedere keer een ‘nieuwe film’ zal zien, een nieuwe ervaring zal ondergaan, en in het geval van Boyhood luidt het antwoord bij mij: nee.
GvH:
Niemand had verwacht dat het mogelijk was, maar Transformers: Age of Extinction dook dit jaar onder het niveau van de overige Transformers-films. Dat deze reeks gebukt gaat onder flinterdunne plots, wazige macguffins en een toefje onbedoeld racisme, weten we al jaren.
Maar Micheal Bay wist zichzelf met Age of Extinction te overtreffen door ook nog eens vakkundig elk laatste restje lol uit de film te wringen. Hoe
je het voor elkaar krijgt om robots die veranderen in dinosauriërs saai te maken, is mij een raadsel. Ik bedoel: ROBOTS DIE VERANDEREN IN DINOSAURIËRS.
Wow. Gaap.
RvN:
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar zodra er personages de dampkring verlaten en helemaal als ze door een wormgat gaan, ben je mij als filmkijker
kwijt. Het lukt zelfs Christopher Nolan niet om mij met Interstellar te boeien. Grotere tegenvallers vond ik echter Magic in Moonlight
(herhalingsoefening van Woody Allen), Wolf of Wallstreet (in alles overdadige knalfuif van Scorsese en DiCaprio) en Anchorman 2 (wat eens
leuk was, was nu niet meer zo leuk).
JB:
Pascale Ferrans Bird People. Ergens tussen Kieslowski, Rebel without a cause en Benji. Filosofisch, politiek en teder. En ongeëvenaard cinemawerk met vogels. Een absoluut meesterwerk.
SDS:
De opgebouwde spanning in Eastern Boys, gecombineerd met een geloofwaardige
psychologie, had zeker een groter publiek kunnen boeien. Ik zag dit jaar ook iets meer Nederlandse films dan gewoonlijk en Nena in het bijzonder
bleef even hangen. Ging er verder wel iemand kijken naar het imposante drama Starred Up?
JH:
Geen idee hoeveel mensen er naar Blind zijn geweest, maar een hit was het vast niet. Dat lot is ook niet weggelegd voor een film over een blinde
vrouw die een verhaal schrijft over een blinde vrouw. Dat verhaal is naadloos vervlochten met het verhaal van de schrijvende vrouw, maar tegen de tijd dat
je dat doorkrijgt, zijn die twee verhalen al moeilijk te ontwarren. Niet voor het grote publiek dus, maar wel een film zoals je ze niet vaak ziet, en die
zie ik dan weer graag.
GK:
A Walk Among the Tombstones
van Scott Frank. Ik weet niet of veel mensen hem hebben gezien — hij verdween in ieder geval snel uit het multiplex — maar het verbaast me dat dit werk bij
ons en in het buitenland weinig aandacht kreeg. Gebaseerd op de gelijknamige hardboiled-roman van Lawrence Block (1938), met Liam Neeson in de rol van de
alcoholische privé-detective Matt Scudder. Verreweg de beste Neeson sinds The Grey (2011). Zo’n onderschatte acteur is die Neeson. Ook door zijn
eigen toedoen, getuige de verschrikkelijke Taken-films. Among the Tombstones laat zien waartoe hij werkelijk in staat is. Een fabuleuze
film over een harde man die in een harde wereld speurt naar verlossing.
GvH:
Mijn nummer 2 is dit jaar Fruitvale Station, een mokerslag van een film die het verdiend had om door meer mensen te worden gezien. Als de
slotscènes van deze film je onberoerd laten dan sommeer ik je bij deze officieel je bewijs-van-menselijkheid in te leveren.
RvN:
Twee weinig scorende films uit Mexico. Op het Rotterdamse Filmfestival
zag ik Amazing Catfish (Los insólitos peces gato) van Claudio Sainte-Luce. Geen verrassende plot of stijlfiguren, maar een simpel verteld
drama over een eenzame vrouw die aanschurkt tegen een gezin dat haar hulp wel kan gebruiken. Mooi, gevoelig, fijnzinnig. La Jaula de Oro (Diego
Quemada-Diez) is een gedurfde roadmovie over kinderen die van Guatamala, door Mexico naar de V.S. trekken op zoek naar een beter leven. Een realistische
feel-bad-story.
JB:
Ik ging hier Kumiko, the treasure hunter van David Zellner noemen, die ik zag op filmfestival Pluk De Nacht, en waar ik een gedicht over schreef,
maar het lijkt nu toch dat deze magistrale film (de feitelijke nummer 4 uit mijn lijstje) in 2015 in de bioscoop gaat komen.
SDS:
Ik griezel nu en dan wel eens graag, maar heb tevergeefs op de release van The Babadook gewacht. In België bleef All is Lost bizar genoeg onuitgebracht.
JH:
Jongelui aan een afgelegen meer ergens in Iran, omringd door een triest bos waarin enge mannen rondlopen, zoals iedereen rondloopt in deze film, op de voet
gevolgd door een camera die hen nooit verlaat, want Fish and Cat bestaat uit maar een lange take van ruim twee uur, die steeds vaker terugkeert
naar dezelfde plekken langs dat meer en, nog vreemder, naar dezelfde plekken in het verhaal, waardoor we verschillende gebeurtenissen steeds weer opnieuw
zien in een plot dat door al die loops dikker en dikker wordt, tot er geen ruimte meer is voor de adem waarmee je het meisje in het enge bos toe
wil schreeuwen: kijk achter je! daar loopt een enge man!
GK:
Pasolini
van Abel Ferrara. Een biopic die geen biopic is, maar een overpeinzing van artistieke obsessie. Pier Paolo was nooit een van mijn favoriete regisseurs,
maar Ferrara’s film laat hem in al zijn glorie zien, inclusief angst en neuroses. Met in de titelrol Willem Dafoe die niet eens om en nabij op Pasolini
lijkt, evenmin als Gerard Depardieu het evenbeeld van Dominique Strauss-Kahn is in Ferrara’s Welcome to New York, nog een film die om onduidelijke
redenen geen release bij ons kreeg.
GvH:
De bizarre tijdreiskomedie The Infinite Man had een kans verdiend. Met een intelligent plot en heerlijke situaties kun je er rustig iemand mee
naartoe nemen. Daarnaast had ik ook Camp X-Ray graag in de bios gezien. De eerste goede rol van Kristen Stewart verdiende een groter publiek.
RvN:
Wish I was here
draaide dan wel op het Leids Film Festival, maar haalde geen reguliere release in Nederland of België. Commercieel gezien misschien best terecht. Zo groot
is de doelgroep voor Amerikaanse indie’s vol twijfelende sullen en begripvolle meisjes niet. Ik vond echter de opvolger van Garden State een
heerlijke film. Regisseur, scenarist en acteur Zach Braff crowdfundde de film bij elkaar. De crowd kan gerust zijn: het geld werd goed besteed.
JB:
Kumiko
dus. Over een wanhopige Japanse vrouw die naar Minnesota reist om daar de geldkoffer die Carl Showalter in Fargo in de sneeuw begraaft te vinden.
En ik zag laatst de trailer van Knight Of Cups van Terence Malick. Alleen die trailer al is qua camerawerk een Oscar waard.
SDS:
Birdman
heb ik al kunnen bekijken en die kan nog moeilijk overtroffen worden. Ook Turist is
aanbevelenswaardig. Ik ben verder erg benieuwd naar Inherent Vice, Foxcatcher, A Most Violent Year en Knight of Cups.
De eerste Vlaamse Hollywoodvedette Matthias Schoenaerts verschijnt in 2015 in maar liefst drie kostuumdrama’s die ik wil zien: A Little Chaos, Suite française en Far from the Madding Crowd. Het kind in mij popelt om Disney’s Big Hero 6 te zien.
JH:
2014 was eigenlijk best een goed filmjaar, maar wordt 2015 dat ook? Als je bladert door de films van de komende maanden, hoop je te stuiten op films waarop
je niet kunt wachten tot ze in première gaan. Dat bleef uit. La distancia dan maar, een opvallende en bizarre Spaanse film die speelt in Siberië,
en een paar regisseurs naar wie je altijd nieuwsgierig bent: Tim Burton (Big Eyes), Roy Andersson ( A pigeon sat on a branche reflecting on existence), Thomas Vinterberg (Far from the madding crowd). Nu maar hopen dat ik van alles over
het hoofd heb gezien!
GK:
Knight of Cups
van Terrence Malick. Klik hierop voor de trailer. Hypnotisch. Een fluisterdroom gefilmd in
wide-angle en fish-eye. ‘Niemand geeft meer om de werkelijkheid,’ zegt Christian Bale. Ik voorspel dat niemand in 2015 meer cynisch-ironisch zal durven
schrijven over het oeuvre van Terrence Malick. Zijn tijd is nú.
GvH:
De nieuwe Star Wars! Mijn inwendige nerd danst al maanden blije rondjes, en de trailer heeft dat enthousiasme niet verminderd. Nu maar hopen dat
het beter wordt dan de drie onheilige gedrochten die George Lucas als laatste uitpoepte. Verder verschijnt 8 januari The Imitation Game, met de
alomaanwezige Benedict Cumberbatch in de rol van Alan Turing, een van de belangrijkste grondleggers van ons digitale tijdperk. En de week daarna komt al The Theory of Everything, de biopic van fysicus Stephen Hawking. Januari wordt een topmaand voor wetenschappers op het witte doek!
RvN:
De verhalen, geruchten, trailers en award-aankondigingen hebben hun pr-werk goed gedaan: ik wil Birdman zien. Kijken of Inarritu inderdaad zo’n
psychotherapeutische superheldenfilm heeft gemaakt en of de oude ster van Michael Keaton weer kan schijnen. Dat is het begin van 2015, maar aan het einde
komt Peanuts, naar de bekende Charlie Brown & Snoopy-cartoons. Pakken ze het kinderachtig aan of gaan ze voor de zwarte humor?
JB: Joost Baars
01. Bird people
02. The Congress
03. Under the skin
04. Locke
05. The Selfish Giant
06. Coming home
07. Deux jours, une nuit
08. Leviathan
09. Interstellar
10. Night moves
SDS: Sven De Schutter
01. Mr Turner
02. The Wolf of Wall Street
03. Under the Skin
04. Nebraska
05. Whiplash
06. Deux jours, une nuit
07. Mommy
08. Nightcrawler
09. Interstellar
10. All is Lost
Vielen net uit de boot: L’Inconnu du lac,Boyhood,The Edge of Tomorrow, Eastern Boys en Dorsvloer vol Confetti.
JH: John Hermse
01. Fish and cat
02. Mommy
03. Blind
04. La tercera orcilla
05. Philomena
06. Bird people
07. Ida
08. Grand Budapest Hotel
09. Die Frau des Polizisten
10. Kreuzweg
GK: Gawie Keyser
01. Interstellar
02. Under the Skin
03. Mr. Turner
04. Ida
05. Les Salauds
06. Snowpiercer
07. Enemy
08. L’inconnu du lac
09. Dawn of the Planet of the Apes
10. Leviathan
GvH: George van Hal
01. The Wolf of Wall Street
02. Fruitvale Station
03. Much Ado About Nothing
04. Interstellar
05. Whiplash
06. Guardians of the Galaxy
07. Her
08. Dallas Buyers Club
09. A Most Wanted Man
10. Nebraska
(De complete top 20 van George van Hal met toelichting is hier te vinden)
RvN: Ricco van Nierop
01. Boyhood
02. We are the best
03. Her
04. Mommy
05. La Jaula de Oro
06. Under the skin
07. Bird people
08. Amazing catfish
09. Grand Budapest Hotel
10. Wish i was here
Net buiten Top 10: Philomena, Nebraska, Only lovers left alive, Ida, Secret life of Walter Mitty, Enough said, Kill your darlings
Beste Films verzameld
(Alle lijstjes bij elkaar verrekend)
01. Under the Skin
02. Interstellar
03. Mommy
04. Bird People
05. Ida
06. Nebraska
07. Grand Budapest Hotel
08. The Wolf of Wall Street
09. Mr. Turner
10. Her
11. Whiplash
12. Boyhood
13-17. Deux jours, Philomena, Leviathan, Inconnu, Kill your Darlings
Coördinatie, redactie & illustraties: Ricco van Nierop.
Voorafgaande jaaroverzichten:
- Film 2013
- Film 2012
- Film 2011
- Film 2010
- Film 2009
- Film 2008
- Film 2007
- Film 2006
- Film 2005
- Film 2004
- Film 2003