Van dik hout zaagt men pampers
Al bij het recenseren van haar vorige twee albums schreven wij van de Recensent Heather Nova zachtzinnig de grond in. Vanwege de lage kwaliteit van die albums ten opzichte van het vroegere werk van de zangeres. Nu we de hoop al geheel opgegeven hebben, komt Miss Nova gewoon weer met een nieuw album, daags na de bevalling van haar eerste kind. Toch maar weer luisteren en hopen dat het nieuwe leven moeder Nova positief heeft geïnspireerd.
Heather Nova opent haar negende cd
Redbird met
Welcome, een popnummer geschreven in samenwerking met Dido. Die samenwerking levert een bloedeloze song op, waarin Heather iedereen welkom heet met haar bekende hoge vocalen, kreuntjes en doordeweekse regels: “Welcome to my life, welcome to my world, Come inside”. En als we dan in haar wereld binnentreden, is het voornamelijk postnatale euforie om ons heen. In driekwart van de songs staat de prille moeder-kindrelatie centraal. Niets mis mee, zolang het maar wat origineels oplevert. Maar ondanks het nieuwe leven blijft Nova steken in de clichétaal en zwijmelrefreintjes waar haar laatste twee albums vol mee stonden. Nu zijn de meeste clichés niet voor niets clichés. Ze berusten op de waarheid, maar verwoorden die echter op een nogal voor de hand liggende wijze. Jammer genoeg heeft Heather Nova dat steeds beter onder de knie. Enkele losse citaten van
Redbird: “This body has given life, nurtured & sacrificed” (
This body), “Hey don’t cry, the night is almost through, And I’ll be here to hold & comfort you” (
The sun will always rise), “Your face so beautiful it makes me cry” (
Mesmerized). In hetzelfde
Mesmerised ontdek ik een enigszins originele zin: “Life gets heavy but bright”. Maar in
Motherland gaat het weer van dik hout zaagt men pampers: “I’m living for you, I help you swim, You take my hand, I’ll be your rock, the motherland”. In tegenstelling tot de andere geciteerde songs, kent
Motherland wel degelijk een prachtige melodie, waardoor je de rijmelarij snel vergeet.
De wereld is groot en er is zoveel te doen, maar getuige de tekst van
Done drifting is Heather klaar met ronddwalen, zoeken en wensen. Ze is klaar om te leven en te geven. We mogen blij zijn dat Nova haar geloof in de natuur en niet in God belijdt, anders kon ze van Lowlands linea recta door naar de EO-jongerendag.
Singing you through is een slaapliedje om haar zoon door de ergste darmkrampen en groeipijnen heen te zingen. Zoonlief kent vast niet het betere, oudere werk van mama en zal daarom niet klagen over de zoutloze melodie van dit wiegelied. Daarnaast valt er met een moeder met zo’n feeërieke stem überhaupt weinig te klagen.
Naast de moeder-kindliedjes bevat
Redbird twee songs over
Amelia Earhart, de piloot die begin vorige eeuw als eerste vrouw solovluchten maakte over de wereld. Een wereld van verschil, niet alleen qua onderwerp, maar ook wat de kwaliteit betreft.
I miss my sky heeft een stemmig refrein waarin de viool de tekst volgt; naar beneden als het vliegtuig dreigt neer te storten en naar omhoog als er weer hoop gloort aan de horizon.
Overturned gaat simpelweg over heimwee naar een geliefde, maar krijgt historisch perspectief door de beschreven vlucht tussen Berlijn en Nova Scotia. Opvallend aan de song is dat Heather Nova de coupletten relaxte praat-zingt, een beetje zoals Luka Bloom rapt.
Heather Nova redt de plaat niet met deze twee historische songs, die ene originele regel en één prachtmelodie.
Redbird is gewoon een plaat van een artiest die met enkele magere ideeën even een plaat heeft gemaakt om een plaat te maken.
Ricco van Nierop
Lees verder in relevante recensies op de Recensent:
*
Heather Nova - Storm
*
Heather Nova - South
Eerdere Chicksingerafleveringen vindt u hier.