meer dan een fiets |
Uitvoerende(n): Various Artists Titel: More than a woman; female artists covered by 19 male bands Label: My First Sonny Weissmuller Recordings Datum bespreking: 25-04-2004 |
In Olivier Blunder Klapt Uit De School (deeltje 31 uit de weergaloze Olivier Blunder stripreeks) zegt een collega van Blunder tijdens een redactievergadering: "Iedereen die een idee heeft, sla ik dood". Dit zou het credo van elke kunstenmaker moeten zijn en het zou aan de wand moeten hangen bij iedereen die schrijft, musiceert, schildert, tekent, beeldhouwt, componeert, performeert en wat dies meer zij. Projecten. Concepten. Ideejen. Tema's. Wie haat ze niet? Wie ze niet haat, sla ik dood. Elk Idee -zelfs een Goed- leidt tot een wanstaltig eindproduct. Kunstenmakers moeten kunsten maken; ideejen krijgen moeten zij overlaten aan beleidsmakers. |
Met deze eerste vier nummers is de toon van More than a woman gezet: het gaat van prachtig naar grappig en van redelijk en aardig naar afgrijselijk en spuuglelijk. Geweldig zijn Fernando (Abba) in de lezing van Club Diana; King Me's verbouwing van het Mary J. Blige-nummer Family affair; Jolene (Dolly Parton) in Sin Ropas-saus; het Rah Band-nummer Clouds across the room in de make-over van de December Boys; Sweet heart fever van Scout Niblett maar dan van André Herman Düne en de Portishead-klassieker Glory Box zoals ten gehore gebracht door Raskolnikov. Zoveel mooie nummer zegt u nu, dat is een unicum, zeker voor een verzamelceedee en ik ben geneigd u daarin gelijk te geven. Wie koopt er nog verzamelceedees? Ik niet. Je hebt hooguit twee mooie nummers en voor de rest heb je rotzooi. Daarin staat More than a woman dus voorzeker al op voorsprong. Maar er resteren nog genoeg vergetelijke nummertjes waarvan ik me afvraag waarom die zonodig op ceedee moesten. En als klap op de vuurpijl is er ook nog Japie fuckin' Boots. Die doet These boots are made for walking van Nancy Sinatra, en als het al niet van superieure humor getuigt om These BOOTS are made for walking te doen als je Jaap BOOTS heet, dan doet Japies neerlandse tekst dat wel. Hou u vast: "Jaap Boots die kan goed lopen//en das precies wat-ie gaat doen//en vandaag vertrapt-ie jou met zijn blauwe schoen". Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik lig nu onder de tafel van het lachen. En dan noemt Japie zich speesjaal voor deze gelegenheid ook nog eens Jaap Boots Zonder Kleren, en dat is allemaal dolkomies, niet waar, en het zou nog dolkomieser zijn als hij niet dat belachelijke stemgeluid had, en als die tekst anders was geweest, en als de muzikale begeleiding anders was geweest, ja dan, dan was het allemaal nog veel grappiger geweest. Als Jaap Boots niet op deze ceedee had gestaan, dan had ik denk ik nog wel iets harder gelachen. Als je More than a woman zou moeten vergelijken met een vervoermiddel, dan is de verzamelceedee meer dan een fiets. Het is meer dan louter een manier om van a naar b te komen; het is meer dan louter vulling van de stiltegaten in je auditieve achtergrond. Maar het is ook geen Harley Davidson en het is ook geen Rolls Royce. Het is niet de allerbeste ceedee die je nooit hoorde. Het is misschien een damesbrommertje. Comfortabel soms, nogal lullig op andere momenten. Naar kelen wordt er gegrepen soms, kroppen komen er in diezelfde kelen soms - en andere keren draait je maag je om of weet je na drie minuten niet meer wat je zojuist gehoord hebt. Wisselvallig, zegt de weerman dan. |
Niets van deze pagina's mag worden overgenomen zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur. copyright © de Recensent 2000-2004 |