Machiavelli, Nietzsche, Van Kooten, De Bie en Rosco P. Coltrane |
Uitvoerende(n): Krang Titel: Aait Label: Silvox Datum bespreking: 06-06-2004 |
Toen ik nog studeerde -Kristu Jesu!- zat in mijn studiejaar eens een gast met ultrakort haar, een bril met intellectualistisch montuur, en immer, waar hij ook stond of ging, een discman op zijn hoofd. Op een keer zat ik naast hem tijdens een college toen hij omstandig de cd uit zijn discman verving. De nieuwe erin; de ouwe in het hoesje. En ik zag het hoesje en zag dat het een cd van Krang was. |
Er zijn types en karakters; personen en personages; er zijn vreemden en eigenaardigen; oligofrenen en onaangepasten; er is de idiosyncratische Gait die zichzelf hard lachend kapot gereden heeft in zijn Golfje (en op de tekening staat een Mini'tje!) en niemand kon zo'n goeje Rosco P. Coltrane neer zetten als Gait ("hee was Rosco P. Coltrane"); er is een dreuge droeve stramme strakke strikte stroeve dreumer en die heeft "nit de spass van Van Kooten en nit de ernst van De Bie"; er zijn er die elkaars volle agenda's bewonderen en elkaars volle condooms; er zijn er die aan Machiavelli denken en over Nietzsche dromen en het drinken is er liederlijk want hoe zou het drinken anders zijn bij Krang?, en de ogen zijn te groot ("ma wal elka nach bie oe op schoot"); er is feest; er is reegn tot daj der bie neervalt; er is iemand met wie het nog eens slecht zal aflopen; er is een Afghaan in de war in Maarkel; er is eindeloos voorspel in bad en daarna duurt zomaar verzoepn maar eemn; er is doorgefreakte blues; er is polka; er is muziek van een straalbezopen dweilorkestje; er is dance zoals een rock 'n rollbandje dance zou spelen; er is gekte en rust; er is zowaar een verwijzing naar Manuels eigen roemruchte verleden: "was ie nit den nudist toen met Maxima?" (en wie herinnert zich nog die axie van manuel? hij liet zijn broek zakken! toen de gouwe koets voorbijkwam! en dat bracht hem nog tot helemaal in rtl boulevard! en albert verlinde sprak positieve woorden over manuel! en beau moest lachen! en als dat niet genoeg is om je bij op te hangen, mun god, dan weet ik het niet meer); er is een enkele grap ("ze hebt Gerard Joling zien riebewies of e pakt//had veur mie nit e hoom//alleen de microfoon was genog e wes") en er is ernst (de uiteindelijk diepbetreurde Gait). En dat is de wereld van Aait die ook de wereld was van Gluut, en het is de wereld van Krang. En hun muziek past bij die wereld als een kar bij een paard. En hoe moet je die muziek dan nog omschrijven, voor het geval er actually nog een paar sukkels zijn, out there, die die muziek niet kennen? Als de liefdesbaby van Tom Waits en Sandy Dillon? Als Gallon Drunk meets Ivor Cutler in de polder? Als de twentse Captain Beefheart? Als een hedendaagse Kurt Weill? Uhuh. Vergeet het maar rustig. Krang is alleen Krang is alleen Krang als er Krang op staat, KRANG (heeft iemand die al ooit eens gebruikt? Vast wel!). Als Aait iets eens temeer onderstreept dan is het wel hoe onnavolgbaar Krang is. Als Aait iets eens temeer onderstreept dan is het wel dat Krangs eigenzinnigheid geen weerga kent. Als Aait iets eens temeer onderstreept dan is het wel hoe ontzettend doodjammer het is dat Krang ermee ophoudt. |
Niets van deze pagina's mag worden overgenomen zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur. copyright © de Recensent 2000-2004 |