Hip Hop Saves
Als je opgroeit met de grootmeesters Flash en Melle Mel op je plattelandssocialewoningbouwwijk-blaster en je op de middelbare school van je afbijt alszijnde de blanke puberzoon van de grote boze Chuck, dan kun je de rest van je leven niet anders dan geïnteresseerd en geïntrigeerd blijven door mc’s met de boodschap. Hoewel ik me realiseer dat bluf en battle wezenlijke onderdelen vormen van rap en die poep me van tijd tot tijd ook best kan boeien, verlangt KFC na de zoveelste KRS-kloon wel weer eens naar een beetje inhoud.
Wat een lange inleiding om de verhalenverteller Aristadoe te introduceren. Hij is zo’n zendeling die tussen neus en lippen door even een handjevol ontluikende thugs op het rechte pad weet te brengen. Althans, dat is volgens mijn naïeve inborst wat Aristadoe’s raps en taal doet, of in het in ieder geval in zich heeft te kunnen doen. Luister naar het bijzonder professioneel geproduceerde El Nino alwaar Aristadoe in drieëneenhalve minuut en passant zijn levensloop uit de doeken doet. Dat dit relaas is doordrenkt van misère spreekt, hoe triest die aanname ook moge zijn, voor zich. Desalniettemin is de invalshoek bijzonder: als kind en zelfs al als foetus geeft de ‘jongvolwassen’ Aristadoe commentaar op de slechte relatie van zijn ouders. En in die hoedanigheid bedient hij zich zelfs van trucjes om de echtelieden bij elkaar te brengen. Natuurlijk mislukken die lijmpogingen jammerlijk en eindigt Aristadoe in een gebroken gezin alwaar:
A combination of the father role was played by moms and hip hop
So I met a crew on the block who could relate to why I came to this earth for: the purpose to drop
Driefwerf Hulde voor de boodschap.
Meer kostenloze zware kost
“I’m out for presidents that represent me”, rapt Zenith in het nummer Presidents in navolging van Jay Z & Nas, maar dit is dan ook geen gemakkelijke opgave in de Verenigde Staten van Amerika. Geen lichte kost dus vandaag. Tja, als KFC een punt probeert te maken dan moet de lezer er nu eenmaal aan geloven. Zenith spoort zijn broeders aan weloverwogen keuzes te maken, immers: You can make a decision / about your current condition / You’re going to die / either fighting or wishing. Ook muzikaal lopen we vandaag geen polonaise, want Zenith’s beats doen grotesk en pompeus aan. Bij het invallen van de strijkers en pianoloops denk je even van doen te hebben met nieuw werk van Evanescence of wellicht zelfs Nickelback, zij het niet dat het daarbij behorende gitaargeweld achterwege blijft. Enigszins commercieel dus, maar mag ik u erop attent maken dat dat lang niet altijd een vieze term hoeft te zijn. Wel valt de wat nonchalante productie aan het einde van het nummer te betreuren. Maar de overgang van refrein naar couplet, beginnend met de pianoloop die plotsklaps 360 graden draait en vervolgens vergezeld gaat van een vette bak strijkers, is schoon.
Laad dat neer!