Meekijken gewenst voor suïcidalen
|
Lilja is 16 en gaat haar moeder achterna naar het paradijs, naar Amerika. Althans dat denkt ze, maar moeder laat niets van zich horen. Lilja blijft achter in voormalig Rusland. In een verpauperde flat. In een grauwe wijk. Zonder geld en aangewezen op prostitutie. Wat ooit ellende met een sprankje hoop was, eindigt in ellende zonder enige hoop. Ga niet naar Lilja 4ever. Vooral niet als je al suïcidaal bent. Of juist wel, om te zien dat het altijd erger kan. Volgens Aristoteles (ook alweer 2325 jaar dood) kan een tragedie catharsis opwekken bij het publiek. Door het zien van andermans fouten en ellende kan de bioscoopbezoeker zijn eigen angsten en foute verlangens beleven. En dat zonder gevaar, want de personages doen het zware werk, terwijl jij lekker achterover leunt. Het beloofde land Lilja rent langs de snelweg, naar een brug. Rammstein hamert hun ‘Mein herz brennt’. Lilja kijkt over de reling naar de voorbijschietende auto’s. De kijker wordt drie maanden terug in de tijd genomen. Moeder heeft een nieuwe vriend die haar mee naar Amerika neemt. Even vluchtig meldt ze aan Lilja dat zij nog niet mee mag. Een afgrijslijke scène volgt: Moeder en vriend vertrekken naar het vliegtuig en Lilja schreeuwt om aandacht. Ze wordt weggeduwd; het vliegtuig moet worden gehaald. Hopeloos medelijden De sfeer van Lilja 4ever is treurig. Het deed me denken aan de kille jaren zeventig en tachtig, aan kale flatwijken, de film Christiane F, Oost-Duitsland en mensen die vergeten worden door overheden. Treurig is vooral om te constateren dat we twintig jaar verder zijn en dat de film een realistisch beeld geeft van achterstandswijken in voormalig Rusland. En van ouders die kinderen op straat zetten en van mannen die kinderen misbruiken. Een scène toont een reeks aan zwetende bovenlijven en hoofden van puffende mannen. De onderliggende partij, Lilja komt niet in beeld. Deze scène deed mijn pik van plaatsvervangende schaamte ineenschrompelen. Oksana Akinshina die Lilja speelt is de rede dat dit verhaal in Rusland speelt en grotendeels Russisch gesproken is. Moodysson had de jonge actrice in Sisters van de Rus Bodrov gezien en moest en zou haar hebben en paste daarom zijn film aan haar aan. Een terechte beslissing lijkt me, want Akinshina overrompeld met haar jeugdige vrolijkheid, naïviteit en tragiek in een suïcidale film. |