Stel je bent stierenvechtster en wordt door een stier op de hoorns genomen. Of je bent een aanstormend balletdanseres en wordt door een auto op de bumpers genomen. Eenmaal in het ziekenhuis en in coma, begint je geliefde tegen je aan te praten. En dat nog wel in het Spaans. Zit je daar op te wachten?

Hable con ella (Talk to her) is de nieuwe film van Pedro Almodóvar. De man van Todo sobre mi madre, misschien beter bekend als All about my mother. Een doorleefde film met verhalen over vrouwen. Zo’n goede film heeft het nadeel dat de verwachtingen voor de opvolger hooggespannen zijn. Gelukkig was ik, zonder enige verwachting, naar de sneakpreview gegaan.

De journalist en de stierenvechtster

In de film volgen we een journalist (Marco), die een stuk gaat schrijven over een stierenvechtster (Lydia) en verliefd op haar wordt. De man is door een eerder verloren liefde snel emotioneel. Dit levert mooie, gevoelige maar ook komische scènes op. Hij huilt bij een balletvoorstelling en als de stier in de ring gedood wordt. Lydia raakt, na een bijna fatale confrontatie met een stier, in coma. In het ziekenhuis ontmoet Marco een verpleger die, een in coma geraakte, balletdanseres verzorgd. De verpleger probeert Marco over te halen met zijn vriendin te praten. Marco ziet daar het nut niet van in.

De verpleger en de balletdanseres

Alhoewel de film in het begin Marco en Lydia volgt, verschuift de aandacht later naar Benigno en Alicia. De verpleger en de danseres. Benigno woont tegenover de balletstudio en kijkt dagenlang uit het raam. Hij heeft één keer met haar gesproken en als zij een ongeval krijgt, zorgt hij dat hij in het betreffende ziekenhuis komt te werken. Sindsdien staat zijn leven in het teken van het verzorgen van zijn droomvrouw. Zijn toewijding gaat zover, dat hij naar balletvoorstellingen gaat en haar verslag doet. Daarnaast kijkt hij (hoe symbolisch en ironisch) stomme films, omdat zij daarvan hield. Eén van die films gaat over een man die steeds kleiner wordt. In een belachelijke maar komische droomscène verdwijnt het mannetje tussen de benen van een vrouw. Na deze droom in zwart/wit wordt Benigno verdacht van het verkrachten van Alicia. Hij, die met zoveel zorg haar elke dag waste, haar voorlas en hij, die haar vader nog gerust had gesteld door te zeggen dat hij homo was.

Stomme vrouwen, pratende mannen

De relatie van beide heren met hun ‘girlfriend in a coma’ en de groeiende relatie tussen beide heren is waar het allemaal om draait. Almodóvar die bekend staat om zijn vrouwenfilms (‘met mooie vrouwenrollen’) zet met de dubbele coma in deze film de vrouwen buitenspel. Het draait, wat Marco en Benigno betreft, wel om hun vrouwen, maar de dames komen haast niet aan het woord. Geen ode aan de vrouw, maar een verhaal van mannen die hun vrouwen odes brengen. En niet altijd met het gewenste resultaat. Ondanks de flashbacks blijft een rol als comapatiënt een ondankbare, daar heeft zelfs Almodóvar niets aan veranderd.

Al met al is Hable con ella een aardige film. Aardig is dodelijk, maar hier niet zo bedoeld. De film is te lang, alhoewel het slot, dankzij een verrassende wending, weer deed verlangen naar meer. Het drama is goed uitgebalanceerd, met een mooie hoofdrol voor Javìer Cámara (Benigno), die eerder dit jaar een bescheiden rol had in het mysterieuze Lucia y el sexo. Daarnaast bevat de film genoeg humor. Niet alleen de stomme film over het mannetje leverde veel gelach op. Eerder in de film gaat Benigno naar de psychiater enkel omdat het de vader van Alicia is. Daar verzint hij een angst, terwijl dat, blijkens de rest van het verhaal niet had gehoeven. De onaangepaste sul wordt niet belachelijk gemaakt, maar zorgt wel voor genoeg glimlachhumor.

Hoewel Hable con ella een mooi gemaakte aardige film is, valt hij in vergelijking met meesterwerk Todo sobre mi madre enigszins tegen.

Oscar Krieger