![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sophie zien |
Evenement: International Film Festival Rotterdam Data: 26-01 - 06-02 -2005 Datum bespreking: 08-02-2005 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() Het IFFR 2005 is achter de rug. Met ruim zevenhonderd films in tien dagen heeft Rotterdam het jaarlijkse filmhoogtepunt met glans doorstaan. Nu de kater van het slotfeest begint te zakken is het tijd de bioscoop-ogen eens goed uit te wrijven. En een voorlopige balans op te maken. Hoe charmant en wit-gepakt de nieuwe festivaldirecteur Sandra den Hamer haar toespraak ook uitsprak tijdens de openingsavond, de grimmige ondertoon was niet te missen. Boos en ongerust was ze. Vanwege de toenemende bedreiging van het vrije woord en afwijkende meningen. En vooral: vanwege de moord op Theo van Gogh, ‘vriend van het festival en held’. Het IFFR 2005 moest daarom vooral een caleidoscoop worden van werelden, visies, innovaties en nieuwe inzichten. Als weerwoord, gedeeltelijk. Maar vooral om het publiek te dienen en te laten genieten. Dat juist van Goghs zo omstreden film Submission vervolgens alsnog niet werd vertoond tijdens het festival om allang in de kranten beschreven redenen, maakte de toespraak achteraf extra wrang. Maar daarom niet minder noodzakelijk.
Naast de directeur en de keurige, verbale woede was dit jaar de bioscoopreclame nieuw. Sponsor Microsoft zal wel bedongen hebben dat ze een x-aantal keer per dag een commercial mocht vertonen. Waardoor de openingszin ‘ We zien Sophie’ en de getekende hoedjes van de ontwerpende Parisienne tot in het oneindige tot ons kwamen. Weddenschappen na de tiende film of Sophie wellicht dit maal wél met hoedje en al onder steeds maar weer voorbijkomende brommer werd vermorzeld, werden jammerlijk verloren. Groter wordende festivals moeten nu eenmaal ook geld verdienen om te blijven bestaan, dus doen we natuurlijk niet kinderachtig. Gelukkig was na het commerciële hoedengedoe bovendien alsnog genoeg afwijkends te zien.
![]() Engelachtige schoolmeisjes bijvoorbeeld, die zichzelf prostitueren en dit vervolgens met religieuze devotie proberen terug te draaien in Samaritan Girl. Of Thaise kickboxers met een diadeempje in het haar vanwege de op hande zijnde geslachtsverandering in Beautiful Boxer. Maar ook huis-tuin-en keukenleed was goed vertegenwoordigd. De ex-man in het naargeestige Folie Privée deed bijvoorbeeld nog lang nahuiveren en ook de gefrustreerde zwijggesprekken in het Zweedse familiedrama Dalecarlians stemden zwaarmoedig. En wat te denken van de totaal geschifte familie van de New Yorkse ‘artist, performer, actor, dancer, gay and filmmaker’ Jonathan Caouette in zijn eigenhandig gefabriekte Tarnation?
|
Wat een ellende eigenlijk; andermans leven. Hoewel: misschien zou iedereen wel verliefd worden op die criminele maar o zo guitige broer van je man. Als die man plots overlijdt tijdens een militaire missie is broers troostende schouder namelijk reuze fijn en welkom. Maar wee jou als manlief vervolgens toch nog blijkt te leven! En met shellshock en al de keuken kort en klein komt slaan! Ook buiten Denemarken konden ze geen genoeg krijgen van Brothers. Deze film was dit jaar dan ook een van de IFFR-lievelingen. En wat te denken van de praktijken in het Britse Enduring Love. Toch best reden voor overpeinzing dat je leven met een totaal bizarre wending van het lot, zeg een neerstortende luchtballon, daarna zo kalmpjes in elkaar zakt. Op niets af, schijnbaar. Maar ondertussen heb je wel ineens een stalker aan je broek hangen. Die je hardnekkig op Jezus wijst. Een hoofdzonde is dan zo begaan. Wel meer dan eentje, om precies te zijn.
Eenmaal buiten de bioscoopzaal kon het leven na deze films kortom weer heel opgeruimd en fruitig zijn. Maar dat kon ook op een andere manier bereikt worden. Oscarnominatie Sideways was de bijna twee uur meer dan waard en deed zelfs de perszalen gieren en brullen op een erg vroege zondagochtend. En na het onbedoeld hilarische Fighting Fish van 2004 kregen de Nederlands-Chinese filmmakers dit jaar een nieuwe kans met Paradise Girls. Met een aangename film vol eten als resultaat.
Toch. Het grote probleem van het IFFR is en blijft: je hebt achteraf vooral zoveel niet gezien. Zucht. Er zal dus nog veel meer gekeken blijven worden de komende maanden. Zonder Sophie, dat wel. Laten we maar hopen dat die het komende jaar ergens ver weg in een Parijs’ naaiatelier zit opgesloten. Waarmee meteen een idee is geboren voor een sociaalbewuste Franse filmmaker om deze illegale misstanden eens aan de kaak te stellen. Met als extra ingrediënten veel donkere blikken, sobere beelden en als het kan ook nog wat overspel. Titel: Le retour de Sophie. Dat moet toch minimaal een Tiger Award opleveren. Lopende tekst: Liesbeth Smit Kaders: Ricco van Nierop Verder lezen in relevante recensies op de Recensent: |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Niets van deze pagina's mag worden overgenomen zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur. copyright © de Recensent 2000-2004 |