Fluitekruid van Joseph Haydn |
Auteurs: Jan Jaap Haspels, Marije Hulleman, Bob van Wely Titel: Haydn herboren - 12 originele opnamen uit 1793 Boek + cd ISBN: 90-801699-3-5 Uitgave: Nationaal Museum van Speelklok tot Pierement te Utrecht Datum bespreking: 19-09-2004 |
Het ‘Nationaal Museum Van Speelklok tot Pierement’ in Utrecht is een van de meest vreemde die ik ken. Allereerst vanwege de locatie waarin het is gevestigd: het gaat om een combinatie van zalen en kamers uit beton en glas die pontificaal in een prachtige middeleeuwse stadskerk van de Domstad is neergezet: oudbouw en nieuwbouw samen, maar die op vrij overtuigende wijze in elkaar kronkelen. Daar wordt een verzameling van twee violen, een altviool en een violoncello van de hand van de wereldberoemde vioolbouwer Antonio Stradivari (1644-1737) bewaard, waarmee tot nu toe maar enkele keren is gemusiceerd. Apentrots zijn ze daar – de conservatoren van dat museum voorop – om die ‘onaangetaste’ Stradivariussen. Maar een béétje vioolkenner weet: dit-gaat-mis. Of, dit ís eigenlijk al heel erg mis. Want muziekinstrumenten die níet gebruikt worden, daarbij treedt op een of andere manier verval in. Nog daargelaten dat het als vloeken in de kerk is om muziekinstrumenten persé níet te gebruiken. Want wat van een niet-gebruikte viool op een gegeven moment overblijft – vooral in psychologische en in ethische zin – is slechts een aan elkaar gelijmde en getimmerde verzameling van fraai bewerkte en ogende houtsoorten. Niet meer en niet minder. Bij vStP liggen de zaken precies tegenovergesteld. Vrijwel alles wat daar hangt of staat, pleegt regelmatig te twinkelen, pompen, fluiten, ruisen en te hoempapaën. Niet door elkaar trouwens want de ruimten waarin de muziekinstrumenten zijn opgesteld, blijken perfect geïsoleerd ten opzichte van elkaar. |
Een van de schatten van dit zeker ook in mondiaal opzicht unieke museum is een zogeheten Flötenuhr uit 1793 waarvoor niemand minder dan Joseph Haydn – de oudste van de Grote Drie van de zogeheten Eerste Weense School van rond 1800 (Haydn-Mozart-Beethoven) – een twaalftal stukjes heeft gecomponeerd. Speciaal voor dit instrument om wel te zijn. Franz Joseph Haydn heeft wel meer muziek voor dit eertijds zeer kostbare soort ‘Fluitklokken’ gemaakt. In totaal zijn er drie, mogelijk zelfs een vierde, van overgeleverd. Onder de titel ‘Haydn herboren – 12 originele opnamen uit 1793’ heeft het museum van Speelklok tot Pierement een boek (+ cd, met de twaalf muziekstukjes) uitgebracht waarop alle ‘ins’ en ‘outs’ van het Haydn-Niemecz-Flötenuhr en van het curieuze verschijnsel ‘automatenmuziek’ in de oudheid uit de doeken wordt gedaan. Op vrij toegankelijk manier zelfs, wat de (natuurlijk nóóit) gemiddelde muziekliefhebber betreft. |
Niets van deze pagina's mag worden overgenomen zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur. copyright © de Recensent 2000-2004 |