Boliviaanse Barok |
Leden van de familie Bach - het beroemde kunstenaarsgeslacht
van de westerse beschaving, trokken reeds met de eerste scheepskonvooien (rond
1600) van de Verenigde Oost-Indische Compagnie naar het huidige Indonesië. Tot
op de huidige dag wonen en werken er Bach-en daar. Ook in Nederland trouwens,
het gaat om zo’n 250 gezinnen die allemaal, met Johann Sebastian Bach (de
grootst van allen) dezelfde 16e eeuwse stamvader delen. Met het uitzwermen in de 17e eeuw over heel de wereld van handelsvloten van economische supermacht Nederland verspreidde zich ook allerlei typisch Nederlandse/Europese cultuuruitingen. De invloed van de Europese cultuur elders in de wereld is tot op de huidige dag enorm manifest. Kijk bijvoorbeeld maar naar Japan: om te voorkomen dat het authentiek Japanse Nô-theater werd weggevaagd door de westerse populaire en serieuze cultuur, subsidieert de Japanse regering driftig dat in alle opzichten unieke, eenmalige theater, muziek en dansfenomeen. Zo krom is het allemaal kunnen worden. In Zuid- en Midden-Amerika, dat vanaf de 15e eeuw door Portugal en Spanje (Columbus!) was ontdekt, is ook sprake geweest van
‘Europese cultuurimport’, en niet zo weinig ook. Het aardige is dat sinds de Tweede Wereldoorlog (1939-1945),
toen de dekolonisatiepolitiek van Europese landen in Midden- en Zuid-Amerika in
zijn eindfase belandde, tal van latijnsprekende landen op het Amerikaanse
trippelcontinent steeds sterker op zoek zijn gegaan naar de wortels van hun
eigen beschaving, van hun eigen cultuur. Kwestie van een groeiend en gezond
zelfbewustzijn zo kun je deze opstelling kwalificeren. Waarbij van afkeer, laat
staan van haat jegens voormalige Europese kolonisators en hun culturele wereld
geen sprake is. In tegendeel zelfs. Binnenkort brengt Channel
Classics een CD + DVD op de markt getiteld
Bolivian Baroque. Het gaat om repertoire dat ooit, generaties lang en in
een missiekerk midden in de Boliviaanse jungle, werd uitgevoerd tijdens
Misvieringen en zogeheten Getijden. Het gaat om 17e en 18e eeuwse composities van zowel Europese componisten (Bassani, Zipoli) als van
inheemse meesters. Want, dit was van meet af aan opvallend én de verklaring
waarom de betreffende composities eeuwenlang bewaard bleven; de inheemse
bevolking lustte wel pap van de meerstemmige muziek die de eerwaarde paters uit
Europa in hun leven, hun culturele leven introduceerden. Het spel van
verschillende stemmen die, harmonieus, door elkaar zingen (en spelen) oefende
op hen enorme aantrekkingskracht uit. De uitvoering van de Boliviaanse barokmuziek op de CD en de DVD – muziekstukken die, authentiek, nu eens kerklatijn bevatten dan weer in verschillende Indiaanse talen opklinken – door het Florilegium Ensemble met Boliviaanse ‘autochtone’ medewerkers zoals de Indiaanse tenor Henry Villca, is perfect. Een van de redenen waarom deze productie het niveau van goedbedoelde folklore – wat zou daar trouwens mis mee zijn? – verre overstijgt. Binnenkort (31/01/2005) zingen en spelen deze musici in het Amsterdamse Concertgebouw met een ‘Boliviaanse baroque’ programma. Wie ook eens ‘live’ in de ban wil raken van deze krachtige, levendige en ook zielsstrelende muziek uit het tot voor kort volstrekt onbekende oude muzikale Bolivia, die begeve zich richting hoofdstad. Rob van der Hilst |