Van jonge homo’s, de dingen die
voorbijgaan |
Boy George, Frankie goes to Hollywood & Bronski Beat. Ik snapte de ophef niet. Begin jaren 80 zaten in
Nederland homo’s nog gewoon netjes in de voorlichtingsboekjes bij
maatschappijleer in de brugklas. In Engeland werd elke openlijke poep of scheet
van Boy George opgeblazen tot een donderslag bij Victoriaanse hemel. Toen aids
opkwam en de plaag van het decennium werd, werd de ziekte als bestraffing
aangegrepen om die ‘vieze’ homo’s de les te leren. Nick Guest is 21 in 1983
als hij zijn intrek neemt in het ouderlijk huis van zijn (aantrekkelijke)
studiegenoot Toby Fedden. Toby is de zoon van een politicus uit het
Thatcher-kamp. Nick werkt aan een proefschrift over de stijl van schrijver
Henry James, maar is nieuwsgieriger naar zijn blind date. Als die afspraak
eindigt in de privé-tuin van de Feddens kan er niets meer misgaan. Het is niet vreemd dat Alan Hollinghurst zijn hoofdpersoon Nick opzadelt met een te schrijven proefschrift over de stijl van Henry James. Het heeft alles van doen met de schoonheid waar Nick door is geobsedeerd. Hijzelf is afkomstig uit een ‘simpel’ gezin uit een klein stadje waar zijn vader als antiquair bij de adel de klokken mag komen opwinden. Zijn fascinatie met de rich & famous wordt bewaarheid als hij opgenomen wordt in de familie Fedden en met zijn kennis van kunst en cultuur goede sier maakt. Hollinghurst heeft zich uitgeleefd in de beschrijvingen van de omgeving, de interieurs en ook de diverse personages die voorbijkomen in al die prachtige huizen. De beschrijvingen waaieren alinea’s lang uit, zodat de vergelijking met Henry James (bekend van Portrait of a lady, 1881), of zelfs Louis Couperus (bijvoorbeeld de standsbewuste zedenroman Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan) goed te maken zijn. De schoonheidslijn kan met recht een moderne zedenroman genoemd worden, zeker als de barsten zich beginnen af te tekenen in de relatie tussen Nick en zijn geadopteerde familie: Nu wenste Maurice
Tipper zich in het gesprek te mengen en hij zei, op luchthartige toon van
iemand die zo zijn bedenkingen heeft: ‘Waar is hij aan gestorven?’ Aids wordt overal nog
angstvallig op afstand gehouden. In eerste instantie ook door Nick. Maar als
het te dichtbij komt, tast het ook hem emotioneel aan. Als er vrienden ziek
worden en wegvallen verschuift de rol van Nick in het boek. Waar hij eerst een
perfecte observator van de schoonheid om hem heen was, wordt hij gaandeweg in
de roman zelf het onderwerp van het drama. Niet onterecht won De schoonheidslijn van Alan Hollinghurst vorig jaar de Bookerprize. De roman geeft een fijnzinnige weerslag van midden jaren tachtig in Thatcheriaans Engeland. Hollinghurst heeft gevoel voor stijl, intermenselijke verhoudingen en voor de balans tussen uiterlijk en innerlijk. Het levert een totaal ander beeld op dan de voorlichtingsboekjes of de roddelbladen uit de jaren 80. |