Joss Stone is pas 16 en blank. Zo, daar ben ik vanaf. Hoe ze dan in Godsnaam aan die doorleefde zwarte soulstem komt, ga ik niet beantwoorden. Respecteer het mysterie, zodat het mysterie u kan blijven verbazen. Joss Stone werd geboren als Jocelyn Stoker in 1987 te Dover Engeland. Ze wint twee jaar terug een talentenjacht van de BBC, komt in contact met soulverzamelaar/platenbaas Steve Greenberg en met soullegende Betty Wright. Tijdens het werken aan haar debuutplaat, ontstaat het idee voor een coverplaat. Betty haalt enkele van haar vroegere begeleiders uit de mottenballen en in een paar dagen is de plaat een begrip. The Soul Sessions is enkel het voorafje voor haar later dit jaar te verschijnen ‘echte’ debuut.
De juiste keus
En wat een voorafje het is! Old time favorites gaan er altijd wel in, maar op The Soul Sessions zijn niet de meest voor de hand liggende soulhits terecht gekomen. Natuurlijk klinkt Some kind of wonderful (Grand Funk Railroad) bekend in de oren, net als I’ve fallen in love with you van Carla Thomas. Maar kiezen voor Aretha Franklin’s compositie All the king’s horses, is zeker opvallend. Het siert de samenstellers van de plaat dat ze niet simpelweg Respect, Think of Son of a preacherman uitkozen.
Ook de niet overdreven bekende Isley Brothers-song For the love off you zet Joss naar haar hand. Op het randje is Dirty man, van Bobby Miller. De song verhaalt over een huisvrouw die eens goed de vloer aanveegt met haar man. Metaforen vliegen je om de oren als Joss haar man als oud vuil aan de straat zet. Belachelijk genoeg overtuigt Stone in haar vertolking, mits je voor 3 minuten haar geboortejaar vergeet.
Het moet niet gekker worden
The only strange duck in the bite komt van Jack White. Zijn White Stripes-compositie Fell in love with a girl bouwt Joss Stone om tot de ware soulsong Fell in love with a boy. Voor de gelegenheid spelen niet Betty Wrights oude maatjes mee, maar The Roots. En met Betty en Angie Stone (geen familie, alhoewel, die stem…) in het achtergrondkoortje is het feest compleet. Met zo’n fameuze backup verwacht ik op Joss’ volgende plaat toch minstens Stevie W. en Alicia K. op toetsen en de gehele Temptations voor de broodnodige ‘ooh’s’ en ‘aah’s’. Laat de voor de gelegenheid herenigde Sly & The Family Stone (ook al geen familie!?) dan maar op hun beurt wachten als Joss een potje aan het jammen slaat met The Outkast featuring Aretha F. op triangel.
Een beter debuut kan een soulchick zich niet voorstellen.The Soul Sessions is een ode aan het verleden en tegelijk een belofte voor de toekomst. En dat ze toevallig pas 16 is, moet niet zo benadrukt worden. Aretha Franklin debuteerde op haar 17e, nog stevig met beide benen in de gospelkerk van papa, want de soulsound moest in 1959 nog uitgevonden worden. Joss Stone kreeg op haar tiende een cd van Aretha voor kerst. Misschien is dat wel een verklaring voor het mysterie. Joss zelf dankt God voor haar stem. Lekker makkelijk, zodra je God als antwoord voor elk mysterie geeft, blijft er niets te raden over. De vraag waar dan in Godsnaam die doorleefde zwarte soulstem vandaan komt, laat ik daarom het liefst onbeantwoord. Of het moet zijn dat Gods naam Aretha luidt.