Gothic is een beetje een scheldwoord geworden in mijn oren. Ik moet namelijk direct denken aan de populaire metal varianten als die van Within Temptation met hun goochelshow. Of After Forever en de discotrien die daarbij zingt alsof ze achterna gezeten wordt door zombies, wat niet eens zo’n vreemd idee is als je de muzikanten ziet die achter haar staan. De kenners hebben natuurlijk direct door dat ik geen kenner ben, als ik met dit soort clichénamen aan kom zetten. Maar ondanks de gaten in mijn gothic-geheugen weet ik wel gewoon een interessante van een niet interessante band te onderscheiden. The Gathering is in Nederland het schoolvoorbeeld van hoe het wel kan. Begonnen in de scene, hebben ze gewoon hun eigen weg gevolgd en geëxperimenteerd met allerlei geluiden voor ze zijn waar ze nu zijn; namelijk aan de top, wat betreft vernieuwende bands. Hopelijk ligt er voor debutant Footfalls ook zo’n toekomst in het verschiet, de eerste stap hebben ze alvast gezet.
Footfalls komt uit Dordrecht en speelt al enkele jaren samen. Volgens hun site luisteren ze zelf graag naar een heel palet aan muziek: Tool, Anathema, Jeff Buckley, PJ Harvey, Deftones, Dreamtheater, Dave Matthews Band en Gustav Mahler. Die diversiteit komt in hun eigen muziek ook naar voren, zowel gotische of symfonische metal, klassiek bombasme als jazz en gedreven alternatieve klanken zijn te horen op hun debuut 7Vadem.
Ze krijgen het voor elkaar dat deze mix geen allegaartje wordt, wat wel degelijk een risico is. De composities staan daarvoor te sterk in hun schoenen. Niet dat elke song overtuigt. Neem een ‘Unchained’ dat stevig wegragt, tot er ineens een rustig pianostuk met jazzachtig ritme de boel moet afwisselen. De experimenteerdrift is te prijzen, maar hier levert het geen sterk resultaat op.
Een rustige song als ‘Craving’ en ook het iets hardere ‘Mine’ overtuigen wel. De afwisseling tussen hard en zacht is goed uitgebalanceerd. Zangeres Evelyn van der Horst heeft een stevige stem en laat zich niet omverblazen. Ook niet als de muzikanten ineens Deftones en Mahler in hun kop hebben, zoals in ‘Step aside’.
De klassiek geschoolde pianist Robert van Herk drukt zijn stempel zeer positief op de sound. Dat is goed te horen bij de track getiteld ‘Footfalls’. Het begint met een snel herhalend pianoloopje, waarna de zangeres invalt en pas later komen de gitaren en drums. Telkens keert het nummer terug naar de basis van die piano en zang, die soms ook fluisterend te horen is. Ik kan me voorstellen dat de band zich naar deze song heeft genoemd, omdat het hun sterkste compositie is. Maar ik kan het mis hebben, misschien hebben ze het nummer wel naar de band vernoemd, wat niets afdoet aan de kwaliteit natuurlijk.
7Vadem is een typisch debuut; het loopt over van de goede ideeën en potentie. Footfalls wil iets te veel (sounds) tegelijk laten horen, maar ze tonen daarmee wel aan verder te durven en kunnen kijken dan het ene genre waarmee ik kortzichtig mijn recensie begon.
Eerdere Chicksingerafleveringen vindt u hier.