print deze pagina

XXX als geleiderol



Interview met Valentina Carrasco van theatergroep La Fura Dels Baus
Datum interview: 07-06-2003
 

Kun je een algemeen idee geven waar de voorstelling over gaat?

Valentina Carrasco

De voorstelling is gebaseerd op een roman van Marquis de Sade, ‘Filosofie in de Slaapkamer’. Het gaat over de inwijding van een 18 jarige vrouw in de geheimen van de sekswereld. Er zijn 3 Libertijnen in het stuk die haar daarbij begeleiden, en seks vervult een soort geleiderol als drager van andersoortige ideëen. De karakters zijn Madame Lula, een pornofilmproducer, Dolmancy, een libertijn en filmregisseur, Guivanni, de broer.

Hoe trouw is het stuk aan het boek?

Het is een nogal vrije interpretatie maar tegelijkertijd brengt het de essentiële boodschap van het boek vrij zuiver over, denk ik.

Reist de voorstelling Europa rond of is hij locatie gebonden?

Nee, de voorstelling is door heel Europa te zien en ook bijvoorbeeld in Zuid Amerika en nog wat andere landen.

Wat betekent de naam ‘La Fura dels Baus’?

Iets heel anders dan wat de meeste mensen erbij lijken te denken. Als we onze naam vermelden denkt bijna iedereen dat het ‘De Furie van de Stieren’ betekent of iets dergelijks, maar de naam komt uit het Catalaans en het betekent ‘De fretten van de Baus’ en de Baus is een klein riviertje in onze geboortestreek. Toen La Fura werd opgericht bestond de groep voornamelijk uit straatacteurs en muzikanten en de ene helft van de groep wou zich ‘La Fura noemen, de andere helft ‘Les Baus’ – vandaar dus. Fretten omdat we in het begin al onze uitrusting bij elkaar moesten schrapen.

Jullie gebruiken in ‘xxx’ nogal wat pornografische beelden. Denk je niet dat het wat gemakzuchtig is om met dergelijke beelden mensen te shockeren?

Daar heb je gedeeltelijk misschien gelijk in, maar aan de andere kant consumeert bijna iedereen porno maar wordt het nog altijd stiekem gedaan. Het is niet zo zwart-wit: mensen raken doorgaans niet meer geshockeerd van porno want ze zijn er juist aan gewend. Maar er hangt nog steeds een enorme hypocrisie omheen en het is die hypocrisie die we aan de kaak willen stellen. Je vraag is ook typisch een vraag die een bepaald soort intellectueel zou stellen – maar ik begrijp dat wel, want het is een goede vraag. Maar het gaat ons dus niet persé om het shockeren want dat kun je met porno allang niet meer.

Met welke artistieke traditie voelt La Fura zich verwant?

La Fura heeft sinds de 80’er jaren haar eigen taal ontwikkeld die later door veel andere theater gezelschappen werd nagedaan. Toen we 25 jaar geleden begonnen waren de meeste van ons een straattheater groep, en we speelden altijd in onconventionele ruimtes. Een ander kenmerk van onze stukken was dat we nooit teksten gebruikten. ‘XXX’ is ons tweede stuk waar we daadwerkelijk gebruik maken van teksten. Het eerste stuk was ‘Faust’.

Wat is het verschil tussen La Fura en andere theatergezelschappen?

Alle mensen werken op één niveau, er is geen onderlinge hiërarchie. La Fura hanteert drie principes als het aankomt op theater:

1. We vermengen altijd verschillende disciplines met elkaar.
2. We moeten ons aan elke ruimte kunnen aanpassen.
3. Wij willen werken op hetzelfde level als het publiek.

Wat dat laatste betreft: dit bereiken we door bijvoorbeeld ons met het publiek te mengen, door van het podium af te komen, door met het publiek te communiceren: in ‘XXX’ kan het publiek bijvoorbeeld SMS’jes sturen die dan ogenblikkelijk op een scherm op het podium worden weergegeven en worden vertaald in het spel.

Hoe is de huidige situatie in Spanje voor experimentele artiesten?

Het is wat gemakkelijk om dit zo te zeggen maar als je echt iets wilt maken dan kan dat ook. Wij hebben natuurlijk makkelijker praten omdat we sinds we in 1992 de Olympische Spelen hebben geopend publiekelijk bekend en ook geaccepteerd zijn. Zodra we dat gedaan hadden werd alles ineens veel makkelijker. We groeien en we passen ons aan.

Wat willen jullie in de toekomst nog met La Fura gaan doen?

Valentina Carrasco

Binnenkort gaan we een Operavoorstelling doen in het Ruhrgebied in Duitsland, gebaseerd op de Toverfluit van Mozart. Het volgende ‘Fura’ gerelateerde project wordt dan ‘Angola and other forgotten realities’ en volgend jaar gaan we een paar maanden lang met een schip de middellandse zee rond varen, waarbij we in elke haven een theatervoorstelling zullen doen.


 
M.H. Benders

Van maandag 16 tot en met zaterdag 21 juni staat in de Doetinchemse Schouwburg Amphion de internationaal veelbesproken voorstelling XXX van het Spaanse gezelschap La Fura dels Baus.

Kaarten zijn te reserveren bij schouwburg Amphion,tel: 0314 344 480 of via de website www.fura.nl.


 
Niets van deze pagina's mag worden overgenomen zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur.
copyright © de Recensent 2000-2002