19-11-2000 All that you can't leave behind U2 terug naar de wortel Zelden een cd in de speler gehad die zulke tegenstrijdige gevoelens opriep als het nieuwe U2 album 'All that you can't leave behind'. Het is een cd waar ik niet op heb zitten wachten. Maar als fervent liefhebber van het oudere werk van de band was ik bij het verschijnen van de eerste radicaal anders klinkende U2 cd -Achtung Baby - ook niet gelijk overtuigd. Toch classificeer ik dat album nu zonder meer als meesterwerk. Daarnaast hebben de afgelopen tien jaar wel bewezen dat het vrijwel onmogelijk is om op een cd van U2 te gaan zitten wachten. De plaat die je wenst of verwacht maakt het viertal simpelweg niet. Opmerkelijk is de rol die er voor gitarist The Edge op dit album is weggelegd. Zijn inbreng als tekstschrijver binnen de band is uitzonderlijk gegroeid en als gitarist heeft hij een opvallende metamorfose ondergaan. Zijn herkenbare gitaargeluid is in veel nummers op dit album niet of nauwelijks als zodanig te herkennen. Door het ontbreken van de monotoon repeterende The Edge-rifjes, klinkt U2 plots veel minder herkenbaar als dat we gewend zijn. In het soulvolle 'Stuck in a moment you can't get out of' bijvoorbeeld, waarin voor The Edge een bijzonder volgzame rol is weggelegd, notabene met een 'schone' gitaar. Maar veelal figureert hij alleen met een bescheiden slagpartij. Enige uitzondering hierop is het gedreven klinkende 'Walk on', waarin The Edge ons als vanouds op zijn hoekige gitaarlicks trakteert. 'All that you can't leave behind' is een cd die het van vier of vijf echt goede nummers moet hebben en daarnaast ook nog eens het slechtste U2 nummer uit haar geschiedenis herbergt. Met een backcataloque van het formaat van U2 ga ik daar niet mee akkoord. Mijn verzameling U2 cd's bevat immers heel wat exemplaren die mij van het begin tot het einde weten te boeien. 'All that you can't leave behind' is een bovengemiddelde plaat maar kon toch niet aan mijn (hoge) verwachtingen voldoen. Erwin van Wouw |