Feest der herkenning |
Titel: Shouf Shouf Habibi! Regisseur: Albert ter Heerdt Hoofdrol(len): Mimoun Oaissa, Najib Amhali, Touriya Haoud, Tanja Jess, Bridget Maasland Datum bespreking: 2-2-2004 |
Nooit eerder zag ik in een bioscoop zoveel donkerharige jongeren bij elkaar. Nooit eerder waren de opwinding en de hoog gespannen verwachtingen van het publiek zo tastbaar in de zaal. Meisjes en jongens opgedoft, als voor een zaterdagavond in de discotheek, overbewust van zichzelf en van elkaar. De zoete geur van popcorn. Het geknisper van zakjes chips. De ontlading komt met geklap en gejoel bij de openingsscène van de film; beelden van een traditioneel dorpje op het Marokkaanse platteland. Het maakt de voice-over minutenlang onverstaanbaar. Ik krijg het gevoel dat ik beland ben bij een culturele happening; de eerste Nederlandse film met in de hoofdrollen acteurs van Marokkaanse komaf: Shouf Shouf Habibi! In de komedie Shouf Shouf Habibi! (Kijk mij nou, schatje!) van regisseur en scenarioschrijver Albert ter Heerdt volgen we het wel en wee van een Marokkaanse familie in Amsterdam. De vader is traditioneel streng, de moeder onderdanig en tegelijk inventief, zus Leila loopt van huis weg omdat ze niet uitgehuwelijkt wil worden, de jongste zoon maakt foto's van Marokkaanse meisjes met make-up om ze vervolgens te chanteren en zoon Ap (acteur Mimoun Oaissa) is werkeloos. Alleen de oudste broer lijkt het allemaal voor elkaar te hebben met een knappe vrouw en een baan als politie-agent. |
Ook het thema tijd is aanleiding voor een aantal humoristische scènes, in entre-actes, gesitueerd in Marokko, en in de steeds terugkerende grappen over zomertijd/wintertijd, die vooral de verschillen tussen Marokkanen en Nederlanders benadrukken. 'In Nederland is tijd heel belangrijk', legt Ap uit aan zijn Marokkaanse oom, maar waarom, dat weet hij eigenlijk niet.
Shouf Shouf Habibi! is een luchtig spel waarin alle clichés over Marokkanen voornamelijk bevestigd worden. Het verhaal gaat niet al te diep, de personages ontwikkelen zich nauwelijks, het spel van de acteurs bestaat hoofdzakelijk uit overdrijving. Maar hoewel het nergens echt ontroerend of grimmig wordt (op één scène na, die ik hier niet zal verklappen), heb ik me over toch prima vermaakt. Het is dan ook bovenal een komedie. En, zoals de makers zelf zeggen, was het niet hun bedoeling om met deze film een bijdrage te leveren aan het integratiedebat. |
Niets van deze pagina's mag worden overgenomen zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur. copyright © de Recensent 2000-2004 |