Heerlijke heldere herrie, met een hanenkam
|
Paaspop in Schijndel is het eerste buitenfestival van het jaar. De aftrap voor een lange hete zomer vol muziek die in augustus met Lowlands eindigt. Een goede gelegenheid om eens te kijken wat dit jaar brengt aan haardossen, trends, t-shirts en, niet te vergeten bandjes. Brabantse klei De programmering is overwegend hard, kent enkele grote namen, de meeste uit Nederland en enkele uit Brabant zelf. Astrosoniq opent het festival in de Masters of Rock tent. De band is pas zeer recent uit de Brabantse klei getrokken, want de moddervette sound spettert er nog vanaf. Een perfecte opener van een hard paasweekend. In samenwerking met de Brabantse poporganisatie staan in de eethal diverse lokale bandjes. Opvallend is bijvoorbeeld Woost (‘Hallo, wij zijn woest’), een band bestaande uit 4 gitaristen (!), die een lekker Pumpkins-achtig geluid optrekken waar de zanger niet erg overtuigend overheen probeert te zingen. Het leuke aan zo’n zaal is dat wanneer je je vette hap binnen hebt, je gerust weer door kunt lopen. Tegenvallers Caesar lijkt wat misplaatst op Paaspop. Dat ze uit Amsterdam komen is nog niet zo erg, maar dat ze wat duf hun nummers doornemen is hen wel aan te rekenen. ‘We houden het beschaafd,’ meldt zanger Roald. Doe dat nou niet, je bent in Brabant. Hun nieuwe plaat mag dan 1 staan in de Moordlijst, pas bij de oude hitjes komt de zaal enigszins in beweging. Situations complications kent de tekst: ‘ Life gets so much easier when you’re stoned’: Gewoon een biertje is ook al genoeg, zal deze dagen blijken. Als je niet van Kane houdt Paaspop is qua opzet een kleine Lowlands. Een veld met daaraan vijf tenten, twee met rockmuziek, één met lokaal talent en vet eten, één met dance en één met theater. De afwisseling helpt je het weekend door. De Grote Ome Cor Revue brengt onder leiding van Joris Linssen ouderwets amusement. Vermaak wordt leedvermaak bij de smartlapzangers als Arie Passchier en Leidse Joop (valser kan echt niet). Een paashaas doet een wedstrijdje eieren eten met het publiek en een operadiva komt Bohemian rhapsody en Mexico blèren. Onvermijdelijk is de dwerg. Wat Caesar of Ozark Henry niet lukt, lukt Elvis die 1 meter 11 is met gemak; de zaal gaat plat. Meevallers Van de theatertent naar het hoofdpodium is in dit geval geen grote overgang. Als opwarmer voor Within Temptation klinkt Hey Mama van K3. Een volstromende tent galmt mee. Zijn ze het gebruikelijke Nirvana pauzecd’tje voor festivals kwijt, of is die aangepast aan de wensen van de huidige generatie? Tijdens de eerste nummers van Hollands glorie in bange Gothdagen valt er niet om het podium heen te luisteren. Daar zien we enkele middeleeuwse poorten of gewelven, een dubbele trap met een bordes en een keyboardspeler en drummer die twee meter hoger dan de rest van de band zitten. De band bestaat uit mannen met kale hoofden in leren broeken en een sprookjesprinses, die in een witte medieaval bruidcreatie is gestoken en losjes met haar hoofd schudt op de maat van de muziek. Met het effect dat van een grote afstand haar zwarte krullen te bewonderen zijn wapperend voor een lelieblank decolleté. Dit alles omgeven door rook, vuur en licht alsof het een magicshow is. Doorgewinterde goths zullen niet blij zijn met deze ingestudeerde Disneyact, maar doorgewinterde goths hangen vast ook veel te lang aan het verleden en aan de Sisters. Ik ben geen goth, geen disneyfan en zeker geen liefhebber van deze band. Toch lukte het me om de show te vergeten en hoor ik uiteindelijk wat goede songs, waaronder een leuke Kate Bush-cover Runnning up that hill. Als ik vervolgens After Forever in de andere tent zie, valt Within Temptation helemaal mee. De gothmetal van After forever heeft wel geen show, maar wel erg ouwerwetse harde muziek. Een zangeres met een disco-outfit zingt aria’s en houdt duffe sfeerbrekende praatjes tussendoor. Een grunter in leer gromt zijn teksten. Opmerkelijk genoeg zijn er nog genoeg overdreven jaknikkers in de zaal te vinden voor deze trip in het metale verleden. De blacklightclown van Brabant Je moet er even inkomen, vooral als je net uit een rocktent of een theater komt. En voor je binnen bent ontdoe je je van je biertje (ja, afscheid nemen doet pijn) en van je peuken. Binnen krijg je hiervoor een ijswodka en een dun sigaartje terug. Als je geluk hebt is er enkel een dj bezig en niet een stelletje muzikanten (Full Flavoured Dip) die denken dat danceliefhebbers op levende muziek zitten te wachten. En geluk hebben we op zondagmiddag bij Benny Rodrigues. Deze Nigthtown-dj bouwt zijn set goed op en brengt een opgewonden sfeer bij de feestgangers. Ondertussen vertoont een vj zijn caleidoscopische film in vieren op een witte bol. Als het allemaal even teveel wordt kun je je altijd even terugtrekken in de zwarte ruimte alwaar een blacklightclown je rozen aanbiedt. Zijn we nog wel in Schijndel, Brabant? Opvallers Het was zaterdagavond het wachten waard. Face Tomorrow uit Rotterdam is wat mij betreft de verrassing van het festival. De Rotterdamse band toont aan dat hardcore nog volop in leven is. Het was al aan de programmering te zien: Paaspop is PaasROCK & feest. Het voor 90% Brabantse publiek komt pas los als er wat te feesten valt en als het een beetje hard is. Vandaar de openers Astroniq en Shadon en de afsluiters Peter Pan Speedrock en The Dropkick Murphies. |