Opus 2 door Ramsey Nasr
|
De gedichten in de nieuwe, tweede bundel van Ramsey Nasr, onhandig bloesemend, lopen over van mythische en Bijbelse beelden, prachtige namen en … bloemsoorten. De soms gedragen, theatrale toon verraden zijn achtergrond als acteur en regisseur. En zijn liefde voor klassieke muziek. Twee dichtcycli in deze bundel zijn geïnspireerd op een muziekstuk: het eerste op Dichterliebe van Schumann, het tweede op de altvioolsonate van Sjostakovitsj. Onhandig bloesemend, Nasr’s eigen compositie, bestaat uit drie delen: voor de linkerhand, dichter liefde en Wintersonate. In dichter liefde volgt Nasr de exacte structuur van de liederencyclus Dichterliebe van Schumann, naar gedichten van Heinrich Heine. Maar het is geen letterlijke kopie. Nasr transponeert de romantische gedichten met zijn vrije vorm en stijl, humor en soms keiharde taal naar de eenentwintigste eeuw: de roos de lelie de duif de zon/ de aap saturnus de waterstofbom Of deze: een select groepje poept fagotten vol/ een ander gezelschap spuit voor straf de celesta tussen de bellen/ men stampt er de bas in zijn kloten/ kontneukt de piano het podium af Sjostakovitsj schreef de sonate Op. 147 op zijn sterfbed. In het derde deel van de bundel, Wintersonate, kruipt Nasr als een acteur in de huid van de stervende oude man die herinneringen ophaalt aan vroeger tijden. De namen die hij zich angstvallig tracht te herinneren zijn nu echter al lang in de vergetelheid geraakt: psibysjevski directeur van het moskous conservatorium die is ook vergeten/ hij was de zoon van de bekende schrijver psibysjevski Uit het bovenstaande lijkt het misschien alsof kennis van klassieke muziek een voorwaarde is om deze bundel te kunnen lezen en begrijpen. Maar dat is niet het geval. onhandig bloesemend staat als kunstwerk geheel op eigen benen. Het is prima mogelijk om van de gedichten te genieten zonder de muziek erbij te beluisteren. Hoewel het loont om het wel te doen. Al is het maar om te zien hoe prachtig en gedurfd Nasr de gedichten van Heine heeft bewerkt en hoe intens hij moet hebben geluisterd naar het werk van Sjostakovitsj. Ik zou willen zeggen: niks onhandig bloesemend; |