Het verschil tussen 18 en 30
|
Een auto, twee gasten van 18, een vrouw van begin 30 en een rit van Mexico-stad naar de kust. Sex en praten over sex, blowen en daarna nog meer praten over sex. Bij elkaar genoeg ingrediënten voor een spetterende roadmovie. Wat wil een 18-jarige jongen nog meer? 'Niets,' denk ik en voel me jonger worden hoe langer de film duurt. De film is Y Tu Mama También van regisseur Alfonso Cuarón. Deze Mexicaanse hit straalt een enorme jeugdigheid uit. Regisseur Cuarón is vast nog niet vergeten hoe het was om 18 te zijn. De voordelen en de nadelen van jong zijn, worden uitgebuit. Onnadenkendheid en naïviteit, kinderlijk flauwe jongetjeshumor en als belangrijkste: de alom aanwezige sex. Het kost me daarom ook geen enkele moeite om in te stappen bij Tenoch, Julio en Luisa en mee te gaan naar het goddelijke strand van Mexico. Een blowtje en een trekje De vriendinnetjes van Tenoch (Diego Luna) en Julio (Gael García Bernal) zijn deze zomer naar Italië en de jongens hebben niets te doen. Behalve natuurlijk een blowtje en een trekje of twee per dag. Op een feestje ontmoeten ze hun aangetrouwde nicht Luisa (Maribel Verdú), die net in het land is en de kust wil zien. Ze verzinnen een goddelijk strand en een geplande trip met een gereedstaande auto waar zij bij kan. Maar ze schrikken als Luisa hen later belt met de vraag of ze nog mee mag. Ze slepen zich uit hun zomersleur, lenen een auto en de trip naar het verzonnen strand is onderweg. Wat volgt is - inderdaad - sex en praten over sex. Ondanks of misschien wel dankzij een overdaad aan hormonale energie en snelheid, schiet deze pelicula niet uit de bocht. Van A naar Beter Al sinds Homerus' Odyssee en Mozes door de woestijn, Een voetreis naar Rome, Thelma & Louise, On the road, Berend Botje (O, nee, hij niet) en vele anderen, gaat het niet om de reis van A naar B, maar om een innerlijke ontwikkeling van de personages. Die ontwikkeling is hier tot het slot bewaard gebleven. De gasten worden tijdens de trip wel wat wijzer over het leven ("Deed jij het ook met mijn vriendin!?"), maar eigenlijk laten ze nog steeds de meeste zaken aan zich voorbij gaan. Zo zijn ze geschokt als ze Luisa zien huilen, maar kunnen ze het niet plaatsen. De geheimen die Luisa voor de jongens heeft, blijven ook voor de kijker lang onbekend. Hierdoor valt met haar niet echt mee te leven en is niet te ontdekken hoe zij zich ontwikkeld. Gemiste kans nummer 1. Nummer 2 zit ook aan het slot. We zien de vrienden die elkaar een jaar na dato weer tegenkomen. Er vallen akelige stiltes en de plezierige trip is verworden tot een taboeonderwerp. Ik vraag me af wat er ondertussen gebeurd is, op zich een goed teken als je dat aan het eind van een film hebt. Maar de spanning die er wordt neergezet, komt te kort en te laat aan bod. Sociaal bewuste camera Ik voel me ineens weer 30 en te oud voor een film waarin alleen aan het eind even snel een portie drama aan wordt toegevoegd. Terugdenkend aan de snelle trip, blijkt dat Cuarón wel degelijk al aankondigingen in zijn film verwerkte. Zo hebben camera en voice-over geregeld aandacht voor sociale problematiek langs de kant van de weg. Dit doet Cuarón met een mooie filmische truc. Het geluid van de pratende jongens en Luisa valt weg, de camera pant de auto uit en de voice-over vertelt over het treurige verloop van bijvoorbeeld het leven van een jong bruidje die ze passeren onderweg. Cuarón brengt zo mooi in beeld dat Julio, Luisa en Tenoch weinig aandacht hebben voor hun omgeving. Leuk is dat Cuarón zichzelf ook op de hak neemt door de voice-over dodelijk serieus te laten vertellen over de levensloop van voorbijkomende varkens. Y Tu Mama También is een film die bij mij, tot tien minuten voor het eind, werkte als een verjongingskuur. Heerlijk, onbezonnen, snel, spetterend en met een enorme flow gespeeld. In laatste tien minuten laat de regisseur echter zien dat hij goud in handen had. Had hij de dramatische elementen eerder en juist gedoseerd ingebracht, was het een klassieker geworden. Nu is het een heftige vakantieliefde die wel weer over waait. |