07-10-01 Het andere muziekprogramma Televisie en muziek zijn nooit elkaar grootste vrienden geweest. Desondanks probeerden en proberen programmamakers deze bijtende honden te verenigen, een huwelijk te smeden dat in 9 van de 10 gevallen gedoemd was/is te mislukken. Toppop en Countdown staken elkaar de loef af om het oppervlakkigst te zijn, Wintertijd laat nostagische VVD-ers hun hippie-tijd overdoen en Jan-Douwe Kroeske melkt nog steeds op een of andere onbekeken commerciële zender zijn twee-meter-sessies-koe uit, terwijl het arme beest al jaren rijp is voor de slacht. Er is echter nog een muziekprogramma op de Nederlandse buis. Een programma dat er wel in slaagt een perfecte symbiose te bewerkstelligen tussen muziek en televisie. Een programma dat werkelijk ergens over gaat en derhalve geheel conform de door politiek Den Haag opgelegde regel 'voor twaalf uur 's nachts mag het nergens werkelijk over gaan op de TV', na middernacht wordt uitgezonden. Lola Da Musica in 2001 toont mooie, soms intieme portretten van muzikanten en volgt nieuwe trends op de voet, helaas, en dit is het enige minpuntje, met een nauwelijks kritische ondertoon. De grote kracht van Lola Da Musica zit in haar eclectische karakter en haar eigenzinnigheid. Net zo 'makkelijk' een uitzending over traditionele, onverslijtbare rock 'n' roll, als een uitzending over experimentele jazz-musici of het sociale en politieke engagement van Spearhead-voorman Michael Franti maken, waarin de man zich letterlijk en figuurlijk blootgeeft, het is niet iedereen gegeven. Lola Da Musica doet het. Elke woensdagavond, zoals gezegd omstreeks middernacht, bij de VPRO op Nederland 3 met meestal boeiende uitzendingen (De mistap van aflevering 4 over het prototype singer-songwriter Jim White - cowboyhoed, weggerend van de drugs en nu in de Heer - buiten beschouwing latend) die iedere èchte muziekliefhebber gezien moet hebben. Olaf Risee |