Elastiekjes schieten naar de sterren - De soundtrack van een hete Amerikaanse zomer
|
Deel één: Van Phoenix, Arizona naar Los Angeles, California Het rubber van de banden plakt aan het smeltend asfalt. Het zand aan de rechterkant en de rode bergen links lijken niet te veranderen. Toch maakt de Ford Taunus vaart. Uit elk open raam hangt een verbrande elleboog en klinkt het gezang van vier jongbelegen kelen: Standing in line (By the way) Ondanks dat we deze single al kennen en het voor de vierde keer woord voor woord meezingen, lukt het geen van ons er een tweede stem uit te schreeuwen. Gitarist van de Chili Peppers John Frusciante nam niet voor niets zangles voor dit soort vocalen. Welcome my friends to my foughts of when (The Organic Anti-beat Box Band, RHCP, 1987) Tot zover dag twee, maar hoe komen we hier en wat doen we hier? Ik zit met drie vrienden in een oude huurauto en onze eerste bestemming ligt voorbij Nevada, in California. Niet eens zo heel ver van ons startpunt Phoenix, Arizona. Volgens de routeplanner maar 371 miles in 6 uur en 19 minuten te doen, als we de innerstate 10 nemen. Maar we hebben geen haast, kiezen liever de omweg, dan de snelweg. In vier weken willen we naar Los Angeles, San Francisco, door noord Mexico en weer de States in door Texas en Nieuw-Mexico om weer terug te komen in Phoenix. We hebben lak aan onze jetlag en duizend mijl aan open road voor ons. Wat kan ons gebeuren? Een lange bruine sliert Al na veertig kilometer op dag één gaat het mis. Het tapedeck houdt ermee op. Wat wil je met een 20 jaar oude auto en 110 graden in de schaduw. Niet dat iemand wist hoeveel dat was. De dollar was geen probleem, die staat gelijk aan 2.20371 gulden en miles verstrijken hier net zo snel als kilometers in Nederland. Alleen het omrekenen van Fahrenheit naar Celcius is ons teveel moeite. Het voelt buiten ook wel als 110 graden en dan moet je je daarom niet druk maken. Reservebanden We hadden thuis met zorg wat tapejes samengesteld voor 'on the road'. Michael zou zorgen voor wat klassieke automuziek (Doors, Earring en Eagles, maar ook wat country). "Als het maar geen zeikcountry is," hadden we hem gewaarschuwd. Maar hij hield Patsy Cline voor zichzelf en trakteerde ons op Johnny Cash en Jayhawks. Bert liet zich graag verrassen en was tevens te lui om bandjes samen te stellen. "By the way, ik doe al jaren niet meer aan bandjes. Waarom niet gewoon een auto met cd-speler" Oscar had van alles beloofd, van de nieuwste punk tot oude crossoverbandjes, maar de tapes zaten nog in z'n handbagage die hij op Schiphol had laten staan. Ik zelf had de afgelopen weken mijn cd-kasten nagelopen en met zorg vijf bandjes samengesteld. Een vrolijk zomerbandje (Tracey Ullman, Huey Lewis), een bandje met uiterst goede platen als de eerste Counting Crows en de laatste Alanis Morissette en wat rustige tapejes met Carole King, Jackson Browne, James Taylor en Nick Drake (alleen voor het uiterste geval van melancholie). Buckeye Na vergeefse pogingen om onze autoverhuurder te bellen, beslissen we er zelf een nieuwe radio in te laten zetten. We stoppen bij Buckeye en zoeken een repairshop, maar het is al tegen negenen in de avond en de meeste zaken zijn dicht. Vlak buiten het stadje zit een klein zaakje waar nog een mannetje aan een auto zit te sleutelen. Hij heeft echter alleen tweedehands tapedecks en die zien er niet veel beter uit dan het ding dat we al hebben. Jammer van de meegenomen tapejes. Terwijl Bert en Michael een nieuwe radio/cd-speler uitzoeken en de man helpen het apparaat in de auto te zetten, besluiten Oscar en ik de tent achter de repairshop op te zetten. De jetlag slaat toe en de plannen voor een eerste wilde avond in de States vallen met ons in slaap. Echte muziek De volgende dag zijn we vroeg onderweg. Michael achter het stuur, Bert ernaast een peuk draaiend en naast mij achterin ligt Oscar te slapen. Om ons heen begint het er echt als Amerika uit te zien. Het Amerika van films, strips, romans en muziek. Verderop in de woestijn, zelfs hier en daar een cactus, maar waar is Lucky Luke? Bert blijft maar draaien aan de knoppen van de radio, geen enkel station kan zijn goedkeuring verdragen. Perfecte soundtrack De nieuwste Chili Peppers blijkt een perfecte soundtrack bij deze omgeving te zijn. Woestijngebied afgewisseld met stadjes, kale gebieden, waar toch meer levende wezens zijn dan je denkt. De combinatie van rust en hitte weten de Chili Peppers goed te verwerken in hun muziek. En dan vooral dat soort hitte waar je af en toe van doorflipt. Typische zonnesteekmuziek. Way upon the mountain where she died (Dosed) De avond is haast gevallen en we zijn stil terwijl Antony Kiedis een staaltje mooizingerij weggeeft. Gitaren glijden over de bergen links van ons. Van die hele simpele gitaren die klinken naar jaren 50 instrumentals van de Virtues (Sleepwalk) of de Ventures. Needles' avonturen in Las Vegas De dagen erna trekken we naar het noorden langs de Coloradoriver, bezoeken een national wild reserve, de indrukwekkende Parkerdam en de nog veel immensere Hooverdam. Bij het bord 'Needles 20 miles' vragen we ons af welk stripfiguur er naar deze plaats is genoemd. Verderop in Las Vegas laten we ons niet afschrikken door het vele licht gedurende de nacht. Michael weet zowaar na een inzet van 50 dollar ("Je gaat toch niet gokken!?," verklaart Bert hem voor gek. "Mag ik, ik ben in Amerika, in Las Vegas!") 70 dollar te winnen. Na consumpties houdt hij er toch nog 10 dollar aan over. Harmonieuze onzin Voor ons vertrek, de volgende ochtend, koopt hij een goedkope compilatie-cd, ter afwisseling. One for the road, volume 4. Van die gedroomde auto-liedjes. Born to be wild en zelfs Radar love. Maar ik heb het idee dat we in een cliché verder rijden. Dit besef komt bij mijn vrienden gelukkig al bij de tweede draaibeurt. Eén keer meeschreeuwen met 'Come on take a Free Ride' op de Innerstate 15 naar LA is wel genoeg, daarna wil je toch iets meer. De radio en vooral de Peppers bieden uitkomst. Favoriet zijn de snelle nummers, zoals Minor thing en de single By the way. Een sterk nummer, wat toch funkier is dan je in eerste instantie hoort. Beetje in de lijn van Give it away bouncht vooral Can't stop weer alle kanten op. Maar hun troef van de laatste jaren, de harmonische samenzang, geeft het nummer een nieuwe feel waardoor het geen herhalingsoefening wordt. Die samenzang maakt hun ballads voller van sound. Maar nog steeds (ook al op Californication) klinken hun rustige nummers te pretentieus in vergelijking met de snellere. Die snelle songs, hier bijvoorbeeld het superlekkere On Mercury, hoeven nergens over te gaan. Ze zitten daarom ook vol met korte typische Kiedis raps. Sit up straight (On Mercury) De tekst moet eigenlijk alleen maar lekker lopen en veel rijmende onzin bevatten, wil het effectief zijn. En dat werkt wel met Kiedis als schrijver/zanger. Alleen bij de rustigere nummers luister je toch op een gegeven moment naar de teksten en merk je dat het erg weinig om het lijf heeft. Het erg lelijke Warm tape bevat de volgende regels: Miles and miles of neither worlds I roam / Settle for love you're never far from home / Carry me down into the waters of love. De cd had geen uur hoeven duren. Behalve Warm tape hadden ook Tear, Universily Speaking en I could die for you makkelijk gemist kunnen worden. Nu zakt de plaat af en toe in. De Peppers doen hun uiterste best om met Beach Boys-achtige vocalen de inhoudelijke lacunes te vullen, maar het is slechts tijdelijke vulling. Na tien keer draaien en door de teksten wroeten is de vulling er bij deze nummers uit en blijft er weinig over. Een uitzondering is The Zephir Song, ook tekstueel geen Baudelaire, maar een juweel van een song, of beter een heerlijke avondbries. Kiedis zet een enorm lief stemmetje op, de mannen zingen relaxt mee en Frusciante laat z'n gitaar er weer overheen waaien. Op weg naar L.A. "Wat zit je voor je uit te staren?" Does it go from east to west … (Venice Queen) Zo hadden we er nog niet naar geluisterd. Halverwege Venice Queen schakelt het nummer over op een hogere versnelling om vervolgens te stranden bij een kabbelende zee. I see you standing by the sea |