Vier keer sterven en weer doorlezen |
Auteur: Büch, Ter Linden, Keizer, Hemmerechts Titel: Vier visies op de dood Uitgeverij: Stichting CPNB (ter gelegenheid van de boekenweek 2003) ISBN: 9074336876 Datum bespreking: 17-03-2003 |
Dood (en leven) is het wel erg brede thema van de boekenweek. De CPNB liet hier vier essays over schrijven. In zo’n 200 bladzijden krijgt de lezer dood en verderf over zich uitgestort, alhoewel de toon vaak uiterst luchtig is. Eén van de vier essayisten is ondertussen zelf zijn onderwerp achterna gereisd. Hopelijk is het de anderen nog even vergund om door te schrijven. Boudewijn Büch - Zingende botten ‘Thuis bewaar ik de dood in mapjes.’ Aldus Büch’s eerste zin. Aleid Truijens van de Volkskrant liet daarop volgen dat de schrijver nu zelf tot zo’n mapje is verworden. Mooie zin, mooie gedachte ook. Een heel leven past in een mapje, het mapje in een kast, de kast in een kamer die met de deur gesloten wordt. Het leven is afgesloten maar kan op verzoek heropent en herlezen worden. Büch opent vier mapjes met relikwieën; souvenirs van dode schrijvers. Hij beschouwt ze als literaire extra’s die het lezen van die literatuur tot een feest maken. Hij is zich bewust van het wetenschappelijk heersende standpunt van de close readers: de tekst en de tekst alleen. Maar hij wil nog dichter bij de dichter komen. Nico ter Linden – De dag zal komen, Janus Ter Linden belicht met behulp van een tigtal citaten uit de wereldlijke en kerkelijke literatuur het thema lekker losjes. Maar zoals het een goede dominee betaamt, pakt hij je, net als zijn grote meester, in met woorden. Door zijn Het verhaal gaat…-serie was al bekend dat Ter Linden de bijbel niet letterlijk neemt. Gelukkig maar, anders waren deze 50 bladzijden mij teveel geworden. Ter Linden stelt de vraag: ’hoe leeg was dat lege graf van Jezus?’ En ziet meer een symbolische/metaforische betekenis in de bijbelwoorden. Het lege graf is een poëtisch beeld van het overwicht van het leven op de dood. Zo behandelt hij ook de fantasieën die er bestaan over de hemel en de hel. Relativerend, verlichtend: hij neemt letterlijk een zware last van de oude woorden af. Wanneer hij komt met de volgende, haast retorisch gestelde vraag, moet hij uit gaan kijken: ‘Maar hebben wij de God die hemel en aarde schiep niet zelf gemaakt? Is het opstandingsgeloof niet een wanhopige vlucht in een illusie, een collectief in stand gehouden ontsnappingsmechanisme?’ Als deze zinnige teksten uit de mond van een dominee komen, zit ik straks weer in die kerk, terwijl het op zondag altijd zulk mooi wandelweer is. |
Bert Keizer – Koud liggen De schrijvende verpleeghuis-arts klapt uit de praktijk. In zijn essay neemt Keizer praktijkvoorbeelden als uitgangspunt om er vervolgens behoorlijk afstandelijk over door te filosoferen. Het levert wat aardige inzichten op. ‘In je slaap sterven en dan gewoon dood wakker worden.’ Dat kan dus, op het laatste na. Het leven na de dood is niet mooi als je ziet hoeveel verdriet de achterblijvers om jou hebben. En als je dat niet ziet, heb je dus geen herinnering meer, terwijl een ziel uit herinnering en uit andere mensen bestaat. Een ziel zonder ziel dus, die voortleeft na de dood. Is dat nog wel de ziel van dezelfde persoon? Kristien Hemmerechts – Hotel Terminus Bert Keizer maakt in zijn bijdrage de grap over een man die in een trein zit en bij de laatste halte komt. De conducteur roept: ‘Kerkhof! Allemaal uitstappen!’ waarop de man angstig echoot: ‘Allemaal?’ |
Niets van deze pagina's mag worden overgenomen zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur. copyright © de Recensent 2000-2002 |