Ton Koopman en de Passie van een briljante Bach-zoon |
Uitvoerende(n): Amsterdam Baroque Orchestra & Choir o.l.v. Ton Koopman Titel: Carl Philipp Emanuel Bach - Matthäus Passion 1769 Label: ORF Edition Alte Musik CD 136 Datum bespreking: 08-04-2003 |
Ware zijn vader (J.S.) niet een muzikale gigant geweest en had zijn jongste broer (J.C.) niet alle aandacht weggesnoept dan was Carl Philipp Emanuel 'de' Bach van de muziekgeschiedenis geworden. Maar rasmuzikant & barokspecialist Ton Koopman blaast metersdik stof af van deze vrij onbekende Bach met een spetterende vertolking van Carl Philipp Emanuel’s Matthäus Passion uit 1769. Waar vader Johann Sebastian tóch weer om de hoek kijkt. Op 22 februari 2003 beleefde een (onuitgegeven) cantate van Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) zijn Nederlandse première, dat was in de propvolle Domkerk in Utrecht. In deze cantate, voor solisten, koor en orkest, had de geniale zoon van J.S.Bach een koorstuk van een andere voorvader 'gemonteerd' als openings- en als slotdeel. Het gaat om het motet 'Der Gerechte ob er gleich zu zeitlich stirbt' (uit 1674) van oudoom Johann Christoph Bach. Twee Bach-en in één muziekstuk: het ís niet alleen muziekhistorisch heel bijzonder, maar het klónk ook heel bijzonder: de statige maar zeer tekstexpressieve muziek van 17de eeuwer Johann Christoph Bach, gevat in het raamwerk van de 'Empfindsame', zeg-maar subjectieve muziekstijl van laat-18de eeuwer Carl Philipp Emanuel Bach. Opnieuw is een première van een onbekende (want onuitgegeven) compositie van In déze Matthäus Passion - het lijdensverhaal van Jezus Christus volgens de beschrijving van de evangelist Mattheüs heeft in de muziekgeschiedenis veel meer componisten geïnspireerd - heeft Carl Philipp Emanuel significante onderdelen van de beroemde Matthäus Passion van zijn vader als het ware gemonteerd: de handgeschreven partituur van de allerberoemdste 'Matteus' van de muziekgeschiedenis erfde hij in 1750 bij het overlijden van vader. Carl Philipp Emanuel Bach was vanaf 1767 als Muziekdirecteur van de vrije stad-staat Hamburg in noordelijk Duitsland werkzaam, wat betekent dat hij in de allereerste plaats als uitvoerend musicus actief is geweest. Voor het doen vertolken van kerkmuziekstukken in de grote lutherse stadskerken van Hamburg - één van zijn vaste taken - moest hij zelf het benodigde repertoire bijeen brengen. Het werd meestal eigen werk aangezien deze Bach-junior een uitgesproken talent voor het componeren van muziek had (geen wonder met die genen). |
Maar juist de enorme omvang van CPE Bach's Hamburgse werkzaamheden bracht hem ertoe om werk van anderen - bij voorkeur van pa, maar ook van andere leden van het eigen roemruchte voorgeslacht - in eigen composities onder te brengen, te 'monteren' dus. Gevoegd aan het gegeven dat CPE van zijn vader ook een heel muziekarchief met composities van 17de eeuwse Bachfamilieleden had geërfd, en dat hij zich in groeiende mate bewust was van het bijzondere karakter van zijn door de kunstvorm muziek als het ware 'getekende' familiegeschiedenis? Welaan dus.
In de uitvoering van CPE Bach's Matthäus Passion door Koopman en de zijnen zijn de onderscheiden werelden van vader en zoon duidelijk hoorbaar. Over het algemeen gesproken pakt het op toehoorders (die de compositie in zijn geheel niet eerder gehoord konden hebben) tamelijk verrassend uit: momenten van herkenning, wanneer vader Bach dus aan-het-woord is, in een bedding vol onbekende, galante schoonheid waarop het lijdensverhaal van Christus blijkbaar óók gerealiseerd kan worden. Een klankwereld waarvan 18de eeuwse Hamburgers blijkbaar wel pap lustten want Carl's Passie werd tot zijn dood standaardrepertoire voor gepaste muziek in de lijdenstijd in Hamburgse stadskerken. Overigens: heel opmerkelijk is dat níet een keurige commerciële platenmaatschappij maar een publieke omroeporganisatie - de 'officiële' ORF uit Oostenrijk (wanneer wordt 'Hilversum' eens actief op dit gebied?) - verantwoordelijk is voor deze fascinerende CPEBach-première. |
Niets van deze pagina's mag worden overgenomen zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur. copyright © de Recensent 2000-2002 |