03-03-'02 |
|||
Singles en exen van Alanis
Alanis Morissette - Under rug swept, 2002, Maverick
In 1996 kwamen ze op. De Alanis-meisjes. Zo uit de schoolbanken de festivalweides ingestuurd. Linnen rugzakjes met een peace-teken (enkele jaren later vervangen door een Tibet-vlag). Haar lang en 't liefst krullend. Niet bang voor het dragen van een rok of jurk, maar ook weer niet van de EO. Neo-hippies, met in hun linkerhand altijd twee vingers klaar voor een peace-gebaar naar de wereld, en in hun rechterhand een middelvinger bestemd voor ex-vriendjes. En toen, het was 1998, vertrok Alanis naar India. De meisjes groeide op. Sommigen haakten af, een enkeling stak over en werd een Björk-meisje. De meesten bleven haar echter trouw en worden anno 2002 beloond, met een nieuw Alanishoofdstuk. Alanis Morissette heeft een nieuwe plaat. Haar derde pas. Of, nee haar vierde natuurlijk als we de Unplugged-CD meetellen. Zijn we er nu? O, ja dan waren er ook nog die jeugdplaten, als de Canadese Paula Abdul. Even overnieuw. Exen Op de CD concentreert Morissette zich op haarzelf en het effect dat anderen op haar hebben. Waar in de vorige zin anderen staat, behoort mannen gelezen te worden. '21 things I want in a lover' is een verlanglijstje voor de perfecte man ('do you have a big intellectual capacity…'). 'Narcissus' gaat over het moedersjongetje dat niet beter weet dan egocentrisch te zijn en toch de aandacht van Alanis blijft trekken (wat een vervelend joch). 'Flinch' is een nummer met gelijke strekking, maar minder gemeen: 'Soon I'll grow up and won't even flinch at your name' maar toch 'I'd be paralysed if I ran into you'. Zeggen dat de naam van je ex je niet meer doet ineenkrimpen, maar stel je voor als je hem plots tegenkomt. Ze verwoordt het mooi, maar weet het nog mooier in muziek om te zetten. Dankzij de melodie kan 'Flinch' niemand doen ineenkrimpen.Wat mannen betreft zijn we nog niet klaar. 'That particular time' is niet zozeer een middelvinger richting een ex. Alanis heeft nl. al haar vingers nodig om hier een prachtige pianoballad van te maken. De song beschrijft een periode van even uit elkaar zijn met het idee weer terug te keren. Die periode daagt haar uit om te blijven (in couplet 1), om te wachten (couplet 2) en om uiteindelijk te vertrekken (couplet 3). Misschien is Morissette niet zo blij, maar de luisteraar kan zich rijk rekenen met al die exen. Hopelijk gaat ze daar nog even mee door. Het levert over het algemeen goede songs op. Alleen de strekking van '(I am)A Man' gaat aan de Recensent voorbij. Misschien ligt het aan mijn intellectual capacity, die vast kleiner is dan Morissette verlangt. Singles In de eerste single 'Hands clean' houdt Morissette zich stil om erger te voorkomen, terwijl 'hij' z'n handen in onschuld wast. Van deze persoonlijke situatie trekt ze hier wel de link naar de buitenwereld. En dat met een moderne kijk, die ze wel vaker op het album laat zien:What part of our history's reinvented and under rug swept? I can feel so unsexy for someone so beautiful Slot Maar waarom alleen maar luisteren naar wat ze zingt, ik ben geen Alanis-meisje. Als je eenmaal weet dat het (gender)verantwoorde teksten zijn, kun je weer terugkeren naar de muziek. Het klinkt namelijk goed. Oké, het had wat ruiger gekund in de stevige nummers, maar daarvoor moeten we maar naar een concert. Bij de rustige nummers als 'Flinch', That particular time', You owe me nothing in return' en 'Utopia' kan het cleane geluid echter geen kwaad. Alanis Morissette schreef niet alleen alle nummers, maar produceerde ook het geheel. Ze kan dus volledig aansprakelijk gesteld worden voor dit moderne, introspectieve, uitspattende, heldere, vrouwvriendelijke product.
|